Yoko Tsuno 27 Khany's geheim

Nog niet zo lang geleden heeft één van de collega-recensenten een prachtig en volledig verslag geschreven van de laatste Yoko Tsuno, Khany's Geheim. Op regelmatige basis verscheen er een aflevering van deze durfal 'Yoko, niet Blacktiger, voor alle duidelijkheid) die ondertussen al 5 decennia meegaat. Door de jaren heen zijn er ook verschillende nevenfiguren ontstaan waaronder de bewoners van Vinea die wel zeer regelmatig terugkeerden in de strip. Deze Vineanen krijgen ook in dit 27st deel terug en eisen hun hoofdrol op. Enfin, meer kan je lezen in blacktiger's recensie die je hier kan vinden.

Grotendeels ben ik het dan ook eens met wat daar geschreven staat, zowel qua verhaal als qua tekeningen, alhoewel bij dit laatste enige nuance hoort. De achtergronden zijn inderdaad tot in het detail bestudeerd en met de nodige voorbereidingen en delicatesse op papier gezet maar toch zit er een storend element in het geheel. De morfologie van de personages is niet meer wat ze geweest is. De tijd dat men de kinderen leerde dat men een gezicht in vier of zes delen moet snijden met de middellijn en de reflectie van de linker- op de rechterkant is ondertussen nog altijd gekend en daar wringt het schoentje. De ogen, neus, mond, ja zelf soms een combinatie van de drie geven soms rare expressies.

Horen we daar enkele mensen protesteren, op het randje van het molesteren van ondergetekende? Ja, toch wel. Daarom even een korte uitleg. De 81-jarige Roger Leloup heeft, gedwongen door zijn leeftijd, zijn werkmethode moeten veranderen. Vroeger tekende hij eerst een pagina, dan pas werd ze geïnkt en daarna pas ingekleurd. De huidige werkwijze is totaal anders. Eens het scenario ingeblikt begint hij met het tekenen van de totale strip, van plank één tot 46 en vermoedelijk ligt hem daar de reden van de prachtige uitwerking van de details maar het wat verloren gaan van de gezichten.

Enfin, ik gis ook maar hoor. Het kan ook aan zijn bibberend handje liggen. :-)

Voor de Yoko-liefhebber is dit een zoveelste aflevering in een prachtige reeks maar mensen die in de reeks willen instappen kunnen toch beter eerst dik tien delen ervoor starten om de personages toch wat te leren kennen, anders geraak je hopelijk verloren in alle acteurs die een (hoofd)rol opeisen.

Leuk weetje: In een interview vertelt Roger Leloup dat 'Khany's geheim' en 'De dienares van Lucifer' deel uitmaken van een trilogie dat zal eindigen met 'De verboden Exodus'. Gelukkig heeft de brave man nog niets testamentair vastgelegd over de voortzetting van Yoko na zijn overlijden.