Aimee TV 1 Uw dagelijks mangamoment

Lief dagboek 1 Lief dagboek

Als ik cartoons of gagstrips zie heb ik altijd de indruk dat de tekenaars van een ander kaliber zijn dan bij strips. Het lijkt soms of een gebrek aan vakmanschap wordt gecompenseerd door een grotere mate van stilering en abstrahering. Door het veelal stereotypische karakter ligt abstrahering voor de hand. De noodzaak elke dag een aflevering te verzorgen dwingt ook tot vereenvoudiging. Als voorbeeld noem ik 'Sigmund' van Peter de Wit. Eigenlijk vind ik de tekeningen verschrikkelijk lelijk, maar ze zijn functioneel gezien ruim voldoende. Ik weet niet of Peter de Wit beter kan tekenen, maar voor 'Sigmund' is dat niet nodig. De stilering bij cartoons enz. leidt tot een directe herkenbaarheid. De tekeningen zijn meestal zeer persoonlijk.

Met 'Argibald' heeft Willem Bentzvelzen het uiterste aan herkenbaarheid bereikt. Hij doet me denken aan Yrrah en dat bedoel ik als compliment.
Yrahh was politiek geëngageerd, Argibald is dat niet. Yrahh spreidde een grote weerzin t.o.v. godsdienst ten toon, bij Argibald is dat niet te bespeuren (al zou zo'n weerzin me niet verbazen). De grappen van Argibald zijn te typeren als wrang, wreed, hilarisch, vreemd of dwaas, maar toch ook eigentijds. De grappen (zijn het dat wel?) zijn meestal van psychologische aard, betreffen vaak aberraties en verraden soms een filosofische instelling. Argibalds cartoons zijn duidelijk en begrijpelijk; ik vind dat een groot pluspunt.
Dit tweede album is een bevestiging van zijn kunnen.

Op de achterzijde van 'Aimée TV 1' stonden veel lovende woorden, die ik helaas niet kan onderschrijven. De tekeningen acht ik een voorbeeld van iemand die de kenmerkende stilering nog niet gevonden heeft. Voor mij zijn het gewoon lelijke tekeningen.
Bij dit alles komt dat ik de grappen niet grappig genoeg vindt. Al mijn vooroordelen over Manga worden in dit album bevestigd en dat kan toch niet de bedoeling zijn.