Foligatto 1 Foligatto

Om een 40-jarige stripachterstand in te lopen zit ik dikwijls in rekken met tweedehands exemplaren te neuzen. Zo kom ik wel eens exemplaren tegen waar ik weinig tot niets over kan achterhalen.
Strips zijn in de eerste plaats geboren uit de behoefte aan verstrooiing. Ik heb zeker niets tegen amusement, maar de mogelijkheden van strips gaan veel verder. Ik vind het altijd spannend iets aan te treffen waarbij ook buiten de gebaande wegen word gereisd. 'Foligatto' is zo'n strip.

Het eerste wat mij opviel zijn de tekeningen, die me een beetje aan Marc Chagall doen denken, al is hier niets van zijn kenmerkende onschuld te vinden. De figuren lijken zo te zijn weggelopen uit de Commedia dell'arte of uit een poppentheater, maar blijken tenslotte uit een speeldoos te komen.
Deze speeldoosfiguren zijn de bewoners van de stad Eccenihilo. Ik weet niet wat de schrijver precies met deze benaming bedoelt, maar de bewoners van deze stad zijn wel echte nihilisten. Moord en doodslag zijn normaal in deze samenleving en er is niets heilig. Als oplossing voor dit nihilisme wordt een carnaval georganiseerd waarbij Foligatto de castraatzanger de centrale rol zal spelen.

Het verhaal is hier eigenlijk niet zo belangrijk, het is de sfeer die het doet. Ik zie het als een boze droom van iemand die in onze wereld slechts abjecties ziet. In Haarlem is een psychiatrisch museum, het 'Dolhuys' en in dat museum kan men o.a. kennis nemen van de gedachtewerelden van depressieve kunstenaars. 'Foligatto' zou het product van een dergelijke kunstenaar kunnen zijn.
Ik ben niet depressief, maar dromen doe ik wel. Aan mijn vreemde dromen - bepaald geen nachtmerries - heb ik nooit een touw kunnen vastknopen, maar de kleuren komen overeen met dit stripboek. Behalve de kleur is ook de fantasie die de tekenaar tentoonspreidt buitengewoon. De teksten onderschrijven een bizarriteit die buiten dromen en sprookjes moeilijk te vinden is.

Als je een bijzondere strip wilt lezen, moet je 'Foligatto' eens proberen. Dit album verdient een ereplaats.