Luxley 1 Het boze oog

Van de Maya's verlos ons heer. In 1191 landen vreemde oorlogsschepen aan de Europese kusten. Net als eerder de Vikingen veroveren de Atlantiden (Azteken, Inca's, Maya's en verwante volkeren) de Christelijke rijken die verzwakt zijn omdat hun legers op kruistocht zijn. In korte tijd wordt heel West-Europa onder de voet gelopen. Een origineel idee en daar hou ik van. Het heeft geen zin meer om Columbus geboren te laten worden. Thorgal en Eric de Noorman moesten naar Amerika, maar hier zijn de rollen omgedraaid.

De vroegere koninkrijken zuchten onder het Indiaanse juk, slechts enkele verzetshaarden zijn overgebleven. De graaf van Luxley, beter bekend als Robin Hood, gaat met een geheime opdracht van Richard Leeuwenhart naar Frankrijk, maar wordt door de Atlantiden gevangen genomen en naar Vucub-Noh gebracht, de Maya-magiër die in Franrijk de touwtjes stevig in handen heeft. Het is deze magiër die de strip de aanschaf waard maakt. Een echte engerd met een grote steen in zijn voorhoofd, die hij er naar believen uithaalt, wat een bloederig toneeltje oplevert. Vucub-Noh die speelt met levens en illusies is listig en gemeen, maar toch niet listig genoeg om Robin Hood gevangen te houden.
Heel komisch vind ik het feit dat de grote griezel voortdurend met gekruiste benen boven de grond zweeft en dat ook doet wanneer hij met de draagstoel getransporteerd wordt.

De strip is goed getekend en als de uitgever mij het tweede deel niet gratis geeft zal ik het zeker kopen, want ik wil weten hoe het verder gaat.

Ik vroeg me eerst af waar de naam Luxley op sloeg, want ergens rinkelde een belletje. Opeens herinnerde ik het me weer: in 'Ivanhoe' van Sir Walter Scott speelt Robin Hood een rol als Locksley de schutter.