Narcisse 1 Memoires van de andere wereld

Dit begint allemaal onschuldig, met een gewone jongensdroom... een droom om op de zeven zeeën te varen. Amglo, zoals hij zichzelf laat noemen, ziet het al helemaal voor zich en daarom stuurt hij zijn zelf gemaakte bootjes de zee op. Op één van die tochtjes, wordt hij onderschept door de vuurtorenwachter. Hij neemt hem mee naar huis tot de storm gaan liggen is en vertelt ondertussen zijn verhaal. Hij heeft immers die droom geleefd en vertelt nu zijn ervaringen, misschien om de jongen te ontmoedigen of om hem voor te bereiden.. dat is nog niet echt duidelijk, maar dat zijn verhaal indruk maakt, daar kan je wel van op aan.

Narcisse, de vuurtorenwachter, was immers zelf ook een jongen met diezelfde droom: hij wou niet zijn vader, de schoenmaker, opvolgen maar met behulp van een schip de wereld zien. Als scheepsjongen stapt hij op zijn eerste schip en al vlug wordt hij geconfronteerd met de zeeziekte, maar langzaam overwint hij dat en uiteindelijk geniet hij van het leven op zee. En toch, op het einde van de tocht voelt hij dat er meer in zit en wil hij meer van de wereld zien dan dat dit schip bevaart. Echter op de tweede boot, komt hij terecht in een echte nachtmerrie. Maar ondanks die ervaring wil hij het niet opgeven en probeert hij nog eens… op de derde boot, de driemaster Saint-Paul, lijkt alles er terug fatsoenlijk aan toe te gaan. Maar dat is maar schijn, want als het echt moeilijk wordt, wordt de nieuweling (en de vracht) nogal gemakkelijk opgeofferd. De cliffhanger van dit deel komt echt wel aan.

Trouwens éne Narcisse Pelletier heeft echt bestaan. Hij was een scheepsjongen, die bij een schipbreuk achtergelaten wordt terwijl de kapitein en zijn manschappen met de sloep er van door gaan. Hoe het verder ging met deze Narcisse, kan je op Wiki lezen, als je echt wil. Maar het is zo veel leuker om het via deze strip te ontdekken, die op dat verhaal gebaseerd is. Immers Wiki geeft slechts een droge uitleg, maar de strip is dat hoegenaamd niet. We worden meegesleept in een verhaal met afwisselend hoogtes en laagtes voor Narcisse, waar het beste en het slechtste van de mens naar voor komt en waarbij elke boot een andere cultuur en leefwereld laat zien. Nu zijn we aangekomen in een onbekend land, waar eigenlijk het avontuur pas echt gaat beginnen, dat voel je zo. Narcisse moet hier overleven, aanpassen en vooral nooit opgeven. Wat een uitdaging. Hopelijk komt het volgende deel heel vlug, want de spanning is reeds hoog opgelopen.

Wat ook opvalt zijn de tekeningen. Deze stijl zien we niet zo heel dikwijls. Met heldere kleuren en best wel opvallende contrasten (warme geel en oranje voor Narcisse en het killere blauwgroene van de zee) trekt hij de aandacht om ons dan onder te dompelen in gedetailleerde omgevingen die gewoon uitnodigen om het plaatje binnen te stappen. Het oogt mooi en voelt heel open en verwelkomend aan. Ondanks de, wellicht voor de meesten van ons, onbekende wereld van de scheepvaart, voel je je al vlug thuis en leest dit vlot verder. En toch loont het de moeite om zo af en toe eens stil te staan bij één van de tekeningen, er zitten echt geweldig mooie platen bij.

In het kort: gewoon genieten van een uitstekend verhaal in een zeer mooi kleedje.