Jef Nys: De beginjaren als cartoonist 1 Jef Nys: De beginjaren als cartoonist

Als we de naam Jef Nijs laten vallen denkt bijna iedereen spontaan aan de geestelijke vader van Jommeke. Maar Jef Nijs is meer dan Jommeke, hij was een tekenaar die zowel het humoristische als het realistische genre aankon. Kijken we maar naar zijn stichtende verhalen waaronder De Grote Zwartrok, De trek naar China, Het schone avontuur van een bakkersjongen, en nog vele anderen. Allen geschoeid op katholieke leest, maar tekentechnisch niets op aan te merken. Aan Jef Nijs is een groot realistisch tekenaar verloren gegaan toen hij zich volop concentreerde op het meer humoristische Jommeke. Humor en een kritisch oog is iets wat in het DNA van Jef Nijs de boventoon voert. Hij is niet zomaar striptekenaar geworden. Dat bewijst het boek: Jef Nijs, de beginjaren als cartoonist. Een boek dat waarschijnlijk nauwelijks opgemerkt werd door het grote publiek. Dat zelfs aan de aandacht van een groot deel van het doelpubliek met name de stripverzamelaar of stripliefhebber voorbijging. Met als reden, bijna geen enkele stripspeciaalzaak bood het aan in hun toch zeer uitgebreide aanbod. Niet uit slechte wil, maar waarschijnlijk omdat het boek niet aangeboden werd aan de stripwinkels maar bijna uitsluitend aan de reguliere boekhandel. Het boek samengesteld door Tomas Verachtert bied een uitgebreide blik op Jef Nijs zijn eerste stappen als cartoonist en illustrator bij het controversiële satirische weekblad 't Pallieterke waarvan het eerste nummer verscheen op17 mei 1945. Het beslaat zijn periode als cartoonist en illustrator tussen 1945 en 1956. Hier kon hij vanaf zijn achttiende zijn kunnen als tekenaar volop uitbouwen. Waarbij de oprichter van het blad de ervaren journalist en satiricus Bruno De Winter Jef Nijs tien jaar de vrije hand liet om zich te ontplooien tot een ervaren cartoonist. De Winter was overigens een der weinigen die durfde te reageren tegen de misstanden van de naoorlogse repressie, tegen echte en vermeende collaborateurs en de sociale ontwrichting die deze teweeg bracht. Mede hierdoor wordt Nijs een cartoonist die meermaals politieke en sociale wantoestanden aanklaagt en meer dan eens schopt tegen het zere been van de gevestigde orde.

Het boek bevat een 300-tal cartoons en illustraties van de meer dan 3000 die Jef ooit tekende voor 't Pallieterke. Het tekstgedeelte wordt opgedeeld in verschillende hoofdstukken: De Vlaming Jef Nijs, Aanstormend, De na-oorlogse jaren, Een prijskamp als geen andere, Een decennium bij 't rioolkrantje, 't Pallieterke als ultieme springplank, Besluit, Woord van dank met als afsluiter Bibliografie. Wie meer wil weten over de man Jef Nijs die Jommeke groot maakte en geen voorgekauwde of opgewarmde kost wil consumeren maar grootmeester Jef Nijs eens op een andere manier in het vizier wil nemen moet zich beslist dit boek aanschaffen. Het boek verschenen in juni 2015 bied meteen ook een ruime blik op de toenmalige gevoerde politiek en zijn leiders. Meer info op www.pallieterke.net WG.