Heroveringen 3 Het bloed van de Scythen

Ik slaakte een grote zucht van opluchting toen bleek dat we niet weer enkele jaren moesten wachten op het vervolg van dit vierluik want slechts één jaar na deel twee ligt deel drie al in de rekken!
Na het epische gevecht tussen de Hitieten en de Scythen is de rust nog niet weergekeerd. De Hitieten zijn nog niet definitief verslagen en lijken een nieuwe bondgenootschap te hebben gesloten. Maar nog gevaarlijker voor de horde is de innerlijke verdeeldheid tussen de drie volkeren.
De koningin van de Sarmaten krijgt het steeds moeilijker om haar krijgsters onder controle te houden. Zij vinden dat Simissee te veel aan de hand loopt van Cimmeriërs en de Callipeden. Het lijkt erop dat de Sarmaten steeds de gevaarlijkste opdrachten krijgen, en ze zijn de veroordeling van hun priesteres nog altijd niet vergeten. De opstandigheid lijkt te worden aangewakkerd door twee Babylonische slavinnen van geschiedschrijfster Thusia. Zij is sterk geïnteresseerd in de geschiedenis van de Sarmaten en meerbepaald in het verhaal van Argypea, een priesteres die werd verbannen. Terwijl haar slaven de onrust aanwakkeren krijgt zij de oprdacht op Kymris, de koning van de Cimmeriërs te vermoorden, maar dat is moeilijker dan het lijkt omdat Thusia gevoelens heeft voor Kymris.
In dit deel speelt de dreiging van de Hitieten minder, er wordt vooral gefocust op de interne twisten binnen de horde en de vreemde rol die Thusia en haar slavinnen hebben. Het verhaal gaat dan ook een stap verder dan alleen maar de spectaculaire strijd tussen de Scythen en de Hitieten, wat het verhaal alleen maar ten goede komt! Daarnaast verdient ook François Miville-Deschênes nog altijd alle lof voor zijn prachtige, levendige tekeningen! Kortom dit verhaal verdient een plaatsje in iedere zichzelf respecterende stripliefhebber!