Genetiks (Daedalus) 4 Deel 4

Het vierluik Genetiks waarvan in augustus 2015 het afsluitende album verscheen is best wel een bizar verhaal. Maar wel eentje dat ooit in de toekomst wel eens werkelijkheid zou kunnen worden. Het geheel draait om Thomas Hale een wetenschapper werkzaam bij Genetiks. Bij indiensttreding bij deze wetenschappelijke trust moet ieder personeelslid symbolisch een lichaamseigen cel doneren bij hun wereld-genetica bank. Dit om te tonen dat men de research van het menselijk genoom steunt. Ondanks de symboliek word toch stiekem iedere cel ontleed. Blijkt nu dat bij de ontleding van Thomas zijn cel deze de code van het menselijk genoom bevat. Waardoor als eenmaal hieruit alle anomalieën weggefilterd zijn, de weg open staat naar onsterfelijkheid. Echter door het decoderen van elk gen van deze cel bezit Genetiks het recht op al wat deze genen kunnen voortbrengen. Klinkt misschien wat ingewikkeld maar het betekent gewoon dat Thomas eigendom wordt van Genetiks. Hiervoor wordt een contract afgesloten waarbij Thomas akkoord gaat met de voorwaarden van Genetiks. Als hij tijdens een avondje uit Alice ontmoet een activiste die strijd tegen zijn bedrijf omdat het de mensenrechten flagrant schendt bevind hij zich plots tussen twee vuren. Hij weet niet langer wat hij moet aanvangen en zijn leven dreigt te ontsporen. Zeker als hij ontdekt dat hij slechts als proefpersoon functioneert in een wetenschappelijk project. Vanaf dan slaat de waanzin toe. Thomas kan niet langer meer onderscheiden wat werkelijkheid of zinsbegoocheling is. Hij transformeert op de meest vreemde plaatsen en eens terug in de werkelijkheid, als dit al zo is, herinnert hij zich nog nauwelijks iets van wat hem overkwam. Zijn leven wordt steeds bizarder. Situaties veranderen voortdurend niets is nog langer eigen aan zijn vroegere rustige leven. Meer dan eens dreigt hij er onderdoor te gaan. Maar telkens opnieuw staat hij op en trekt hij telkens nog meer vastberaden ten strijde tegen zijn werkgever.

Richard Marazano (Chimpansee-syndroom, Eco Warriors) schotelt ons een wetenschappelijke thriller voor met allerlei onverwachte en verrassende wendingen. Hij toont ons een gewoon iemand op de vlucht voor zijn firma die misbruik van hem maakt. Het scenario leest vlot weg maar de lezer moet zelf interpreteren hoe hij het verhaal invult. Niet alles wordt netjes op een schoteltje geserveerd en dat is nu net het geniale van het verhaal. Jammer is dat we bijna vijf jaar moesten wachten alvorens het ganse verhaal werd afgerond door uitgever Daedalus. Hierdoor is men bijna verplicht om de vorige albums opnieuw te lezen om in te kunnen pikken op het afsluitende album. De tekeningen van Jean-Michel Ponzio ( Het pelikaan protocol, Experience Death) vullen perfect het bizarre scenario aan. Zijn figuren zijn dynamisch en geloofwaardig. Ze lijken zo weggelopen uit één of andere fotostrip. Wat wel af en toe leid tot bizarre gelaatsuitdrukkingen en bewegingen. Maar laat dat de pret niet drukken. Hij weet in ieder geval de sombere en beklemmende sfeer van het verhaal uitstekend over te brengen. WG.