De platenspeler 1 De platenspeler

Twee strips, dezelfde scenarist en tekenaar, eenzelfde type cover en backcover, dezelfde rug en hetzelfde specifiek lettertype op die strip.. wat denk je dan? Ze horen bij elkaar, toch? De verhalenverteller was de eerste in deze rij en heeft zeer hoge verwachtingen gecreëerd voor dit nieuwe deel.

Ik ging er vanuit dat we ook in deze strip een verhaal gingen vinden op basis van sagen en legendes uit Afrika. Zij zijn immers bijna altijd goed voor fantasierijke en uiterst plezante verhalen. Het wordt echter al vlug duidelijk dat dit een realistischer verhaal is over een bekend vioolspeler die naar zijn familie in Congo gaat. In de koloniale wereld hadden de blanke gezinnen nog heel wat zwarten in dienst als hulpjes in hun villa. Eén van hen maakt indruk op de vioolspeler, met name de platenspeler. Hij heeft die bijnaam omdat hij instaat voor het afspelen van de langspeelplaten. Ze vinden elkaar in de muziek en vormen een unieke vriendschap. Wij krijgen het privilege om die ontwikkeling te zien. En toch mis ik ergens het fantasierijke van het vorige verhaal. Dit is een goed verhaal, leuk en warm verteld, maar het vorige was nog beter.

Met zulk een vriendschapsband hoort een warme tekenstijl en dat krijgen we ook. Waar bij het vertrek in België, de regen nog met bakken uit de lucht valt, zijn de rest van de pagina's overgoten met zonneschijn en zachte kleuren (nu ja, tot juist voor het einde.. maar dat moet je maar zelf lezen). Ook de gekozen cadrages leveren hun bijdrage door dikwijls in te zoomen op het plezier dat je kan zien als iemand van iets, hier vriendschap, geniet. Dit voelt daardoor ook aan als een heerlijk knus boek.

Oh ja, om de connectie met 'De verhalenverteller' in de verf te zetten, komt één van de bekende uitspraken over thee ook voor in deze strip. Het is wat mij betreft dan ook duidelijk dat de twee verhalen inderdaad wel samen horen. Ik ben dan ook benieuwd wat het volgende deel gaat brengen, wat naar verluidt is dit geconcipieerd als een drieluik.

In kort: laat deze samenwerkende vennootschap maar doen. Zulke resultaten zal ik steeds lezen en prijzen.