Golden Dogs 4 Vier

Dit is het laatste deel, het deel waarvan je verwacht alle oplossingen te krijgen, of toch zo goed als.. ik weet ook wel dat er ergens een haakje moet blijven hangen voor als er een vervolg gewenst is.

Ter herinnering, er zijn vier criminelen, 2 mannen en 2 vrouwen, die samen het groepje Golden Dogs vormen. Ze zijn vrij succesvol geweest, maar werden hierdoor zwaar op de hielen gezeten door de Londense autoriteiten. Dit Londen, uit de tijd van Jack the ripper, biedt kansen voor hen, maar de politie zat er ook niet mee om een beetje geweld uit te delen. Ze moesten dan ook Londen ontvluchten, mede daar één van hen de anderen verraden heeft en ze geen veilige plaats meer hadden. Nu komen ze, ondanks het verraad, nog één keer samen. Ze willen nog één grote slag slaan, eeuwige beroemdheid vergaren en misschien toch ook wel te weten wie komen wie van hen de verrader is. Echter, het loopt niet allemaal zoals gepland en het is niet zeker dat ze alle vier nog een keer gaan kunnen ontsnappen aan de politie en aan elkaar (de verrader weet je nog).

Dit is het laatste deel of zou het moeten zijn, maar het verhaal is naar mijn gevoel half verteld. De uitkomst van deze laatste diefstal kennen we, we hebben een sterk vermoeden wie de verrader is, maar hoe het afloopt met Fanny en Orwood, de verteller van dit verhaal, is nog niet geheel duidelijk. Het haakje is bijgevolg overduidelijk aanwezig.. is er dan toch een vervolg op komst?

In ieder geval... dit einde is dan ook niet geheel bevredigend. Er zijn nog, belangrijke, vragen open of beter gezegd, niet volledig beantwoord. Nochtans waren die antwoorden wel diegene die ik verwachtte te krijgen en blijf ik op mijn honger zitten. Het zorgt er zelfs voor dat de reeks iets zwakker aanvoelt dan ze had kunnen zijn.

Evenwel de tekeningen blijven een plezier om naar te kijken. De flair en charme dat de personages meekrijgen vormen een belangrijk deel van de aantrekkingskracht van dit verhaal. Ze hebben allemaal iets 'je-ne-sais-quois' meegekregen en het is genieten om hetin actie te zien.

In het kort: waarschuwing voor een zeer open einde!