Superman: Earth One 3 Boek 3

Waarom zou iemand de moeite nemen om het verhaal van Superman nóg maar eens te vertellen? Hebben ontelbaar anderen dat niet reeds gedaan? Zowel in de literatuur als in bewegend beeld? Wel, eigenlijk kan ik het niet beter verwoorden dan de auteur van dit album zelf: “Iedere generatie groeit op met een versie van Superman die ‘hun’ Superman is.” En inderdaad: de wereld evolueert, de technologie verandert mee en elke nieuwe generatie lezers heeft z’n eigen perceptie van die zelfde wereld. En daar hoort dus overduidelijk ook een vernieuwde superheld bij.
Straczynski vertelt het verhaal van een op deze wereld gestrande alien die opgroeide bij een eenvoudig boerengezin en nu een redder in nood is voor de mensheid. Zoals elke mens is ook deze buitenaardse echter niet onfeilbaar en maakt hij fouten die ervoor zorgen dat hij niet bij iedereen even geliefd is. Na z’n ingrijpen in Borada, waar hij een machthebber hielp afzetten, ervaren heel wat wereldleiders hem zelfs als een mogelijke bedreiging. De Amerikaanse bevelhebbers gaven daarom opdracht aan Lex en Alexandra Luthor, de slimste mensen op aarde, om een wapen te creëren dat hem ten onder kan doen gaan. En dan verschijnt Zod ten tonele, de man die Krypton in z’n macht wou krijgen en toen dat niet lukte, de thuisplaneet van Kal- El naar de ondergang leidde. Onbewust van de eigenlijke identiteit van deze kwaadaardige buitenaardse, koestert Kent hoop dat hij niet meer alleen is. En dan, op een cruciaal punt, lijkt de hele wereld zich af te keren van de man die al zoveel goeds heeft gedaan…

Straczynski getuigt dat het herscheppen van het verhaal van Superman nog steeds zinvol kan zijn. De nieuwe generatie lezers zal op een eigentijdse manier kennis maken met dit fenomeen, maar ook wie de achtergrond van dit superwezen reeds door en door kent, zal nog steeds verrast worden door dit verhaal. De auteur doet echter geen afbreuk aan het oorspronkelijke concept maar weet met fijne wendingen en nuances, originele omstandigheden te scheppen. Door slechts beetje bij beetje te graven in het verleden van de protagonist, wordt de nieuwe lezer geprikkeld gehouden én heeft de kenner niet het gevoel dat het allemaal déjà-vu is. In dit album is dat niet anders. Het verhaal van Zod en zijn verraad van z’n thuisplaneet worden niet nodeloos lang uitgesponnen, maar toch weet je er na het lezen genoeg van om volledig mee te zijn. Ook worden reeds de fundamenten gelegd voor verdere albums. Niet dat je al kan raden waar het heen zal gaan, maar bepaalde kleine dingen geven wel al goed aan wie en wat er in het spel zou kunnen zijn.
De tekeningen van Ardian Syaf, die het na boek 2 overnam van Shane Davis, zijn erg aantrekkelijk en heel gedetailleerd. Ook de gezichtsuitdrukkingen bevatten alles wat ze nodig hebben om de vele emoties goed tot hun recht te laten komen. De speciale effecten zijn doordacht gebruikt waardoor het geheel aangenaam om lezen/kijken blijft.

Besluit: dit album, met mooi afgerond verhaal, is zeker een aanrader voor de nieuwe generaties comic-liefhebbers, maar zal ook de oudgedienden weten te bekoren!