Ward 3 Kapers op de kust

Het zit de familie Kessel niet echt mee. Wat een avontuurlijke zeiltocht om de wereld moest worden is ontaard in een ware nachtmerrie. Telkens ze ontsnappen aan de ene benarde situatie duikt er aan de einder al een andere op. Vooral de onverklaarbare terugkeer van pa Kessel die achterbleef op het geheimzinnige eiland (album 1: “Gestrand”) gaat hen niet in de koude kleren zitten. Omwille van zijn zware verwondingen gevolgd door hoge koorts en nare dromen beslissen ze een schuilplaats op te zoeken waar pa even op adem kan komen. Als ze dan eindelijk een onooglijk eiland bereiken dat zelfs niet aangeduid staat op de zeekaarten bemerken ze aan de aanlegsteiger een heus piratenschip. Nauwelijks hun zeilboot aangemeerd slaan de vlammen uit het piratenschip op, waarna een jongeman ijlings het schip verlaat. Ward en Lonneke zetten de achtervolging in wijl Tom intussen hun schip veilig stelt tegen de uitslaande brand. Tijdens hun achtervolging bereiken Ward en Lonneke een uitgestorven dorp, waar ze vanonder een visserssloep de vluchteling opduikelen. Zijn naam is Espen en hij vertelt een verward verhaal over een vergeten put met hierin een voorwerp waarop de piraten azen. Hiervoor ontvoerden ze een jonge vrouw Andrea genaamd die de waterput weet aan te wijzen. Ward, Lonneke en Espen besluiten de piraten een loer te draaien. Maar als Ward , Andrea zijn ex-vriendin herkent en beelden uit het verleden opborrelen verliest hij alle voorzichtigheid uit het oog en wordt hij betrapt door de piraten. Ward wacht de taak om het voorwerp op te duiken waarbij haast geboden is. De boven het eiland uittorende vulkaan staat op het punt uit te barsten, de eerste aardschokken laten zich al voelen. Zullen onze vrienden het inferno overleven, ontsnappen ze aan de piraten, hoe belandde Andrea op het eiland en met welke doelstellingen helpt de geheimzinnige zelden over zichzelf pratende Ward de familie Kessel?

Het scenario werd op de rails gezet door Willem Ritstier, die we al kennen van diverse humorstrips en realistische strips waaronder ”Claire Dewitt”, “Nicky Saxx”, “Zodiak”… Steeds bied hij mooi uitgewerkte scenario's aan die een groot publiek kunnen boeien. In de strip Ward voert hij allerlei mysterieuze situaties op die niet altijd verklaard worden doorheen de loop van het verhaal. Wel zorgt hij ervoor dat de personages voldoende diepgang hebben wat voor de lezers interessanter is. Hij zorgt voor voldoende sterke cliffhangers zonder dat deze al te veel het verloop van het verhaal verstoren. De tekeningen worden uitgevoerd door Marissa Delbressine die haar tekencarrière opstartte in de manga- en animatiewereld. Voor “Ward” maakte ze de overstap naar een meer Europese en realistische tekenstijl. Dit naar verluidt op vraag van scenarist Willem Ritstier, dit om beter aan te sluiten bij de stijl van het tweewekelijks verschijnende stripblad “Eppo” waarin de strip in voorpublicatie verschijnt. In album één merk je nog hier daar wat invloeden van manga, maar ondertussen heeft Marisa heel wat bijgeleerd en is aan dit kleine euvel verholpen. Oorspronkelijk was het de bedoeling om de strip te brengen als een drieluik. Maar vanwege de positieve reacties van de lezers gaat de strip nog even door. Hoe het verhaal nu verder verloopt en hoeveel albums er nog van “Ward” gaan verschijnen is voorlopig een goed bewaard mysterie. WG.