Stern 1 De doodbidder, de zwerver en de moordenaar

Lawrence, Douglas County, Kansas, 1863
Een bloedbad rolt door de straten. Een bende Bushwackers overvalt de stad, plundert die en vermoord en verkracht alsof het een nieuwe lust is. De jonge Stern maakt willens nillens deel uit van deze schandelijke daad. Een jonge inwoner ziet voor zijn jonge ogen hoe zijn vader wordt neergeschoten en zijn moeder verkracht. Ook Stern is getuige van deze gruwel, twijfelt even en zakt dan moedeloos op zijn knieën.
Morrison, Coffey County, Kansas, 1882
Elijah Stern heeft de wapens afgezworen en is doodgraver geworden in dit kleine dorpje. Stern leeft daar teruggetrokken als een eenzaat in het hartje van Kansas. De mensen daar moeten hem totaal niet. Niet alleen omdat hij mensen onder de grond stopt maar ook deels omdat zijn naam van Joodse afkomst is. Maar daar zit hij niet mee. Als ze hem maar zijn leven laten leiden en hem verder met rust laten.
Tot de dag dat een van zijn klanten blijkbaar toch niet op natuurlijke wijze gestorven is, een ontdekking die Stern doet tijdens het 'balsemen' van het lijk. De poppen gaan aan het dansen.
Toeval of niet maar dit is op korte tijd het tweede verhaal op korte tijd waarin een doodgraver de hoofdrol krijgt. 'Undertaker' van Xavier Dorison en Ralph Meyer, en dan nu 'Stern'. Toch zijn er ernstige verschillen tussen beiden. Niet alleen omdat dit een whodunit verhaal is maar ook door de stijl en de levenswijze van Stern zelf. De gebroeders Maffre hebben een typetje op papier gezet dat op alle gebied de tegenpool is van het personage in 'Undertaker'. Hij lijkt totaal niet te passen in de viriele wereld van de Western zoals we die kennen. Hij bezit geen wapens, zijn schop niet te nauw gesproken, draagt geen hoed, zit niet getroond op een paard en een grootspreker is hij ook al niet. Hij wikt zijn woorden, spreekt niet meer dan het hoognodige en weet wanneer hij zijn mond moet houden. Elijah is een doodgraver die tegen alles in ook plots als privédetective door het leven moet gaan. Het leven kan rare wendingen nemen, laat dat duidelijk zijn.
Stern is een ode aan de western. De tekeningen geuren naar droog rondtollend gras, zanderige wegen, houten zonverwarmde woningen en de geur van paarden die bezweet door deze straten met hun ruiter op de rug galopperen. Voorbeelden waren er reeds genoeg in het stripgenre dus daar hebben de twee broers naar hartenlust kunnen uit putten. Ze keren er dan ook de hand niet voor om om dit verhaal vol te stouwen met de archetypes uit het wilde westen. Ze komen allemaal aan de beurt. De meisjes van plezier, de sheriff, de bartender, de postkoets met de oh zo herkenbare ruiter, de dominee, de goudzoeker, de premiejager... Je kan het je niet zo cliché voorstellen of ze worden ten tonele gebracht.
'Stern' is een verademing, een nieuwe wind en toch ook weer niet. Frédéric en Julien Maffre hebben deze strip op papier gezet, vol nieuwe ideeën maar toch geënt op de oude getrouwe voorlopers in dit genre. Zeer geslaagd eerste deel, wel met een beetje voorspelbaar einde. Maar laat dat de pret niet drukken.