Emma (De Metter) 1 Deel 1
2 Deel 2
3 Deel 3

genre: griezelverhaal

Laatstelijk schreef ik een recensie betreffende ‘Trunk’, die ik typerend noemde voor de huidige bling-bling-mode. De strip ‘Emma’ is juist het tegengestelde. Een heel ingetogen en subtiel griezelverhaal, waarbij meer wordt gesuggereerd dan duidelijk verteld. Dit suggereren heeft niet alleen betrekking op de tekst maar ook, en vooral, op de aquarellen (dat zijn het volgens mij, al ben ik daar niet zeker van). Je moet goed naar de plaatjes kijken om het verhaal te kunnen volgen en begrijpen, veel plaatjes dragen trouwens helemaal geen tekst.

Alex, een man die ernstig aan geheugenverlies lijdt (niemand weet wie hij is) en opgenomen is in een kliniek in Parijs, krijgt bezoek van de pastoor. De pastoor heeft een adres gevonden waar Alex op zichzelf kan wonen en proberen een nieuw leven te beginnen. De pastoor krijgt niet eens de gelegenheid Alex zelf naar zijn nieuwe plek te brengen, hij wordt bij de poort van de kliniek aangereden en sterft. Ben, een zwarte verpleger die een zwak heeft voor de amnesiepatiënt, brengt Alex naar het adres dat de Pastoor had opgegeven; de weduwe Legallot blijkt niet bijzonder sympathiek. Een van de vriendinnen van de weduwe geeft Alex de schilderskist van haar overleden man, zodat hij iets om handen heeft. Dit is het begin van Alex de kunstschilder, die waarachtig enig succes heeft. Een galeriehouder zegt: “Je bent vrij van alles. Dat zie je niet vaak. Je bent geen kunstenaar. Je bent jezelf. Geen referenties, geen verleden, geen familie”.
Een cafébezoeker zegt van Alex het volgende: “Ik zweer je. Hij is Jezus, die knul, Hij is de goedheid zelve”. Nog iemand die Alex typeert is een nieuwe (en gevaarlijke) patiënt van de kliniek; hij noemt Alex ‘een zuivere ziel’. Deze karakterbeschrijvingen worden niet voor niets gegeven, ze zijn belangrijk om te begrijpen wat er later met Alex gebeurt.

Een paar weken na Alex’ verhuizing komt er een nieuwe kamerhuurster bij mevr. Legallot. Emma is een Russin, die net als Ben tijdens de oorlog in Parijs terecht is gekomen en is blijven hangen. Met haar wordt deze strip een klassiek griezelverhaal, dat vooral afhankelijk is van de sfeer. De sfeer is uitstekend gevangen in woord en beeld, maar het verhaal is toch een beetje te mager om hoge ogen te gooien.