Pinanti United 1 De bal is rond

Laten we eerlijk zijn, ik geef geen bal om sport. Om geen enkele sport trouwens. We stonden dus ook niet te springen en te juichen toen De Rode Duivels onze Belgische Nationale Voetbalploeg zich op 13 oktober 2015 kwalificeerde als beste ter wereld voor het Europees Kampioenschap. Uiteraard konden we niet om dit gebeuren heen. Vooral niet als het prijkt op de voorpagina van je krant. Verder dan dat gaat het niet voor ons, steevast droppen we het sportkatern ongelezen in de krantenbak. Het plaatje gaat er heel anders uitzien als het gaat over sportstrips. Dan kopen we deze strips zonder uitzondering steevast aan. Ongeacht of het nu getekend is in een realistisch of in een humoristisch genre. Hierdoor prijken in onze verzameling: Junior & CO, F.C. De Kampioenen , Kick Wilstra, ja zelfs F.C. Knudde vind hier onderdak. Voor Pinanti United een nieuwe humoristische voetbalstrip gecreëerd door Charel Cambré vinden we beslist nog een plaatsje in onze toch al overvolle boekenkast. In deze strip onthult Charel Cambré waar al ons nationale talent ontsproten is. Niet bij Anderlecht, OHL of Brugge, dat zijn derde rangploegen vergeleken bij Pinanti United. Deze vrijwel onbekende voetbalclub is de grootste kweekvijver van Belgisch jong talent. Hier werden voetballers waaronder Mitrovic, Dries Mertens, Steven Dufour en nog een klad andere bekende gezichten klaargestoomd voor het hardere werk dat hun verdere loopbaan en carrière bepaalde. Wat uitsluitend te danken is aan trainer Raymond. Een vakman in hart en nieren die zijn jeugdploeg met harde hand leid, al laat hij af en toe ook wel eens een steek vallen en kleurt hij buiten de lijntjes van de fairplay. Zeker als het gaat om zijn elftal naar de overwinning te voeren. Niets gaat hem dan te ver, zelfs niet een bezoekje aan een zakenman en miljardair uit de geneesmiddelensector die voor Raymond mysterieuze powerdrankjes in elkaar flanst.

Charel Cambré weet het mooi te brengen, hij stelt ons een jeugdploeg voor die het in de toekomst letterlijk en figuurlijk ver zal schoppen. Hij ontwierp deze strip in opdracht voor het weekblad “Fan”. Een magazine met ruim 1,3 miljoen lezers, waardoor deze strip een groot publiek bespeelt. Hopelijk staat dit publiek ook in grote getale aan te schuiven om deze nummer 1 uit eerste klasse aan te schaffen. WG.