Beeldschoon 1 Vervuld verlangen

Beeldschoon is een drieluik dat al enkele jaren is verschenen bij Dupuis, maar helaas nooit is vertaald. Gelukkig is er nu uitgeverij Hum! om ons ook met deze stripparel in het Nederlands te verblijden!
Het verhaal is geschreven door Hubert. Hij is eigenlijk vooral gekend als inkleurder,maar trekt direct goed zijn streng met dit middeleeuws sprookje met een gruwelijk kantje. Alles is lineair en logisch opgebouwd, maar Hubert weet je direct te ontroeren met zijn heldin.
De tekeningen zijn van “Kerascoët”, dat is het pseudoniem van Marie Pommepuy en haar man Sébastien Cosset. Samen werkten ze ook al mee aan de serie donjon. Hun pseudoniem komt van de naam van een gehucht in Bretagne waar Marie is opgegroeid.
De tekeningen van Kerascoët vind ik prachtig in hun schijnbare eenvoud. Het kleurgebruik versterkt de sfeervolle tekeningen.
Sardine wordt door iedereen gepest, ze is niet moeders mooiste en omdat ze heel de dag vis moet fileren blijft de visgeur aan haar kleven. De enige die het nog voor haar opneemt is Pieter, de zoon van haar petemoei. Ze woont samen met haar moeder bij haar familie. Als Pieter het op een dansfeest voor Sardine opneemt, is dit niet naar de zin van zijn moeder. Sardine vlucht huilend in het woud, aan een vijver valt er een van haar tranen op een lelijke pad. Die blijkt echter een betoverde fee te zij, die door de traan weer haar eigen vorm kan aannemen. Uit dank mag Sardine een wens doen van Mab de fee. Natuurlijk wenst ze zich schoonheid toe. Mab kan haar die niet letterlijk geven maar ze kan wel de beleving, van hoe anderen haar zien beïnvloeden.
Ze komt nog maar in het dorp en alle mannen raken al aan haar verslingerd, ze veranderen in een zootje hitsige bokken zoals een vrouw het plastisch uitdrukt. De jaloerse vrouwen jagen Sardine en haar moeder dan ook al vlug weg uit het dorp. De hitsige mannen achtervolgen hen echter en dit loopt tragisch af voor Sardines moeder, gelukkig komt de plaatselijke kasteelheer haar redden. Eind goed al goed zou je denken, maar Mab wil dat Sardine ambitieuzer is en geen vrede neemt met een lokaal heertje. Het lijkt alsof Mab haar eigen agenda heeft, en Sardine is een makkelijk te beïnvloeden meisje.
De overige twee delen zouden dit jaar nog moeten verschijnen. Leuk dat zo’n kleine uitgever dit heeft durven vertalen want deze parel behoort tot het beste dat dit jaar in het Nederlands is verschenen!