Uit de archieven van 1 Hurey

Vraag ons niet hoe het komt, maar er zijn ontelbare tekenaars en scenaristen die keihard werken en een degelijk product afleveren maar die om één of andere reden steeds onder de radar blijven. Zo één iemand is Hugo De Reymaker (13/07/1937- 15/06/2001) beter bekend onder de aliassen Hugo, Fonske, Amaie en Hurey. Dit laatste alias klinkt waarschijnlijk het meest bekend in de oren van menig stripliefhebber. Wie herinnert zich niet zijn glorieperiode bij de krant “Het Volk” waar hij vanaf januari 1967 tot omstreeks 1975 menig stripreeks lanceerde. Denken we maar aan de sublieme remake van de “Lustige Kapoentjes” wiens brave imago van zijn voorgangers hij van hen afschudde en hen aanpaste aan de toen heersende moderne tijden. Tevens onvergetelijk zijn de avonturen die een zekere Jan Heibel beleefde in samenwerking met zijn zoon Dagoberke. Diezelfde Jan Heibel duikt eeuwen later plots weer op als één der hoofdrolspeler in de serie “Ketje en Co. Jan Heibel een rasechte middeleeuwer blijkt zich schijnbaar moeiteloos aan te passen aan zijn nieuwe situatie. Niet echt logisch wat Hurey met dit figuurtje deed, maar dat het de reeks ten goede kwam staat buiten kijf. Na het stopzetten van bovenstaande reeksen ontwierp hij “Pili Pili” een hyperactief indiaantje met als metgezellen een arend een beer en een bizon.

Na enkele strubbelingen bij Het Volk besloot Hurey in 1975 zijn contract met deze uitgever niet langer te verlengen. Hij nam het besluit om niet langer in loondienst strips te tekenen maar zich toe te leggen op het schilderen van landschappen , zowel met olieverf als in aquarel. Ondanks zijn belofte werkte Hurey in die periode toch nog samen met Jean-Pol aan “Kramikske” en tegelijkertijd bij Berck aan de strip “Sammy”. In 1983 besloot hij België te verlaten en vestigde hij zich in Fort-de-France in Martinique. Hier heeft hij veelvuldig geschilderd en nam hij opnieuw het potlood ter hand waarbij hij een aantal historische strips over de geschiedenis van de Antillen uittekende voor “Editions Désormeaux”.

Maar Hurey is meer dan bovenstaande zoals blijkt uit het pas verschenen album “Uit de archieven van Hurey”. Uitgeverij Hauwaerts brengt in deze uiterst verzorgde uitgave ouder maar minder bekend werk onder de aandacht van de stripliefhebber dat verscheen vanaf 1961 in het weekblad “Kuifje” en “Ons Volkske” en diverse andere periodieken. Hierdoor kunnen we voor het eerst kennismaken met de talrijke schier onbekende cartoons, schilderijen en verjaardagskaarten van Hurey's hand. Verder werden in deze 112 pagina's tellende uitgave nog twee strips opgenomen die nooit eerder in album verschenen. Met name het humoristische : “De avonturen van Gerarke: De diamanten van Ali-Ben-Baba “en verhaal twee het realistische “De nieuwe avonturen van Lancelot”. Zij die zich deze uitgave willen aanschaffen, enige haast is geboden het album verschijnt in eerste druk in een oplage van amper 300 exemplaren. WG.