De wezentrein 5 Cowpoke Canyon

De Wezentrein begon als een verhaal over de verhuis (tussen 1854 en 1929) van naar schatting 250 000 (wees)kinderen naar het westen van Amerika maar is ondertussen geëvolueerd naar een verhaal over enkele van de wezen die daaraan deelnamen. Wie wat meer achtergrond wil kan terecht bij de recensie over het eerste deel.
Waar in de eerste cyclus de nadruk lag op het vertellen van de gebeurtenissen die ervoor zorgden dat tienduizenden kinderen ontheemd werden, veranderde dat in cyclus 2 en kwam de nadruk meer te liggen op het verhaal van enkele van de kinderen. De auteur bedient zich daarbij van de techniek om tussen 2 tijdsperiodes te switchen, namelijk de kindertijd van de protagonisten en hun zoektocht naar de waarheid als ze gerespecteerde bejaarden zijn. Doorheen de eerste 4 albums leerden we de protagonisten door en door kennen. Zowel hun goede als hun kleine kantjes kwamen stelselmatig naar de oppervlakte. Ook van hun geschiedenis kwamen we heel wat te weten. Vooral dan van hun eerste jaren als wees, vlak na hun adoptie, is al heel wat onthuld. Veel andere zaken zijn echter nog in duisternis gehuld. Langzaam maar zeker echter wordt de waarheid vrijgegeven en zien we hoe een van de wezen een erg vuil spel speelde.
Dit verhaal, dat begon als een weergave van het leven van de wezen van de Wezentrein, heeft zich op dit moment ontsponnen tot een intrigerend verhaal waarbij onvermoede waarheden beetje bij beetje het daglicht zien. Het is een gezapig voortschrijdend geheel dat toch meer dan voldoende boeit dankzij de nieuwsgierigheid die aangewakkerd wordt en dankzij de menselijke interacties die zorgen voor een geloofwaardig geheel.
De grafische kant is erg mooi uitgewerkt. De koppen zijn bv. erg divers en heel goed herkenbaar dankzij hun karikaturale trekjes. Waar nodig zijn de decors op een gepaste en voldoende wijze ingevuld. Een aangenaam geheel om te lezen / bekijken!

Besluit: dit is een prachtig epos dat ook (en zelfs) mijn vrouw graag leest. En zo zijn er niet veel strips, dat kan ik u verzekeren. Ook ik ben fan! En hoe!