Kronieken van de zwarte maan 0 In een wreed spel

Wismerhill is het hoofdpersonage in de reguliere reeks 'Kronieken van de Zwarte Maan'. Dit nummer 0 is pas geschreven na de eerste cyclus en vormt eigenlijk een soort van inleidend verhaal op de hoofdreeks. Hier wordt duidelijk gemaakt waarom Wismerhill geworden is wie hij is in de reguliere reeks. De auteur zelf geeft aan dat hij dit eigenlijk als nummer 1 ziet, maar het werkt beter als een prequel volgens mij.

Een spelletje schaak, dat is het beginschot voor een wreed spel. De twee spelers zijn allebei nogal duister. Lucifer, heer van de duisternis, en Pazuzu, meester van de wind, zijn het schaakspelletje eigenlijk een beetje moe en beslissen om een ander, uitdagender spel te spelen met name een weddenschap waarbij de inzet de heerschappij over de wereld zal zijn. Ieder zal een vrouw uitkiezen om een kind te maken, dan het kind achterlaten en zeker niet helpen terwijl ze, de kinderen, toch moeten proberen de wereld te veroveren. Je ziet het dus al aankomen dat Wismerhill zo een kind is. Geheel volgens de regels wordt hij achtergelaten en op die manier gehard voor wat er zal komen. Wismerhill kent daardoor maar even geluk, zolang zijn moeder nog kan overleven, maar glijdt daarna al vlug af naar een helse omgeving waarbij hij weinig gespaard wordt.

Natuurlijk zit er nog de gekende humor in, voornamelijk door het karakter van de duivelse vader van Wismerhill. Het is echter wel minder dan in andere delen, waardoor ik dit ook echt wel aanvoel als een voorloper op de echte reeks.

De bombastische tekenstijl, wat me toch wel enige tijd weg gehouden heeft van deze reeks, is ook hier volle bak aanwezig. En ik moet zeggen dat de stijl me ondertussen wel begint te liggen. Op één of andere manier hoort het gewoon met deze reeks en dit type van humor.

In het kort: een prequel dat toch best achteraf gelezen wordt.