Het tuitel complex 1 Het tuitel complex

Wat is de definitie voor een goed stripverhaal? Moet het allemaal netjes omkaderd zijn met mooi uitgevoerd tekenwerk gebaseerd op een steengoed scenario? Of beter nog, moet het historisch verantwoord zijn of gewoon humoristisch? Waarbij men zich ook nog kan afvragen of tekeningen met ondertekst ook nog behoren tot de strip of gewoon een leesboek zijn. Zoveel vragen waarop iedereen een ander willekeurig antwoord zal op geven. Tekenaar en scenarist Wasco zal het allemaal worst wezen. Hij gaat gewoon zijn eigenzinnige gangetje. Waarbij hij lak heeft aan gevestigde waarden en tekenstijlen. Bij Wasco geen mooie afgelikte plaatjes en figuurtjes die fungeren in kaders. Wasco bekijkt een stripverhaal met heel andere ogen dan een doorsnee tekenaar. Hij neemt de lezer mee in een wereld die uitsluitend gebaseerd is op zijn bizarre fantasie. Hij opent voor ons een universum dat een doorsnee striplezer hoogst waarschijnlijk maar niets vind. Hij zal snel het boek dichtklappen en meewarig het hoofd schudden bij het aanschouwen van het tekenwerk. Een iets meer belezen lezer kan het album waarschijnlijk beter naar waarde schatten. Strip is immers heel wat meer dan wat men meestal aantreft in de stripspeciaalzaken.

Waarom mag een tekenaar niet de experimentele toer op gaan om te bewijzen dat zijn werk best mag geplaatst worden naast de conventionele tekenaars? Wasco bied ons een kijk op zijn kunnen via allerlei experimenten. Gaande van conventioneel tekenwerk tot bijna puur architectuur. Hij schotelt ons een merkwaardig palet voor van lijnen, vierkanten en driehoeken. Doorheen het geheel huppelt mannetje Tuitel een spichtig figuurtje met een pinnemuts steevast vergezeld van zijn hondje Phiwi. Beiden doorlopen de meest bizarre tekeningen en aanverwante situaties waardoor ze belanden in een complexe wereld van kleuren, lijnen en vlakken waar de grenzen tussen kunst en strip helemaal vervagen. Uitgeverij Scratch staat in voor de uitgave van dit boek. Een uitgave waarmee ze het bewijs leveren dat ze honderd procent achter het werk van Wasco staan. WG.