Atalante 7 De laatste van de grote Ouden

Voor wat meer informatie over de door haar vader verstoten maar door 3 godinnen geredde Amazone in spé, wijs ik u graag door naar de recensie van deel 1.
De Argonauten strandden op een eiland en werden er geconfronteerd met wezens die ontsnapten uit het rijk van Hades. Een van de bemanningsleden werd gebeten en verandert langzaam maar zeker in een van de levende doden. Atalante trekt met haar vrienden de onderwereld in om een remedie te vinden. Dat loopt niet echt van een leien dakje want ze wordt geconfronteerd met een geketende reus, Hades zelf én de laatste der Grote Ouden.

Rond de figuur van Atalante was het in ons taalgebied lange tijd stil. Na het ter ziele gaan van Uitgeverij Blitz werd immers niets meer vertaald. Tot Silvester 8 jaar later besloot de fakkel over te nemen. Zonder twijfel tot vreugde van heel wat strip-minnende mannen die de avonturen van deze rondborstige heldin wel zien zitten. Sedert dan verschijnt op regelmatige tijdstippen een nieuw album.
Dit zevende album neemt een grote sprong in het verhaal van de zoektocht naar het Gulden Vlies en lijkt het verhaal in een laatste (?) rechte (?) lijn te duwen.
Na een aantal delen die me minder konden bekoren, vind ik dat de auteur zich grotendeels herpakt heeft. Het verhaal is lineair opgebouwd en bijgevolg goed te volgen en er zijn geen overdreven humoristisch bedoelde dialogen meer. Bovendien is er voldoende afwisseling en komen de personages goed over, hoewel hun karakters iets meer uitgediept zouden mogen worden. De Griekse goden en en andere mythische wezens voeren niet de boventoon en dat maakt dat het album vlot leesbaar is, ook voor wie niet thuis is in de Griekse mythologie.
Qua tekeningen ontgoochelt het album mij. De tekenstijl is wel aantrekkelijk maar mist hier en daar consistentie. De weergave van het hoofdpersonage bijvoorbeeld, laat vaak te wensen over, vooral vanuit bepaalde perspectieven.

Besluit: een aangenaam verhaal dat echter niet tot de top uit het striplandschap behoort.