Lust en strijd 1 Lust en strijd

De van oorsprong Nederlandse Bernard Willem Holtrop (https://nl.wikipedia.org/wiki/Bernard_Willem_Holtrop) is een linkse en geëngageerde kunstenaar die vooral de machtigen 'te kijk' zet in tekeningen vol bloed, geweld en seks. Dat dit album weer onder de aandacht komt (na een eerste druk in 1985), heeft hij waarschijnlijk te danken aan het feit dat hij op 7 januari 2015 ontsnapte aan de aanslag op Charlie Hebdo. De hier opgenomen cartoons verschenen oorspronkelijk in het blad HaraKiri.
Auteur Willem heeft dus heel wat controverse veroorzaakt met z’n cartoons. En dat zal je onvoorwaardelijk geloven als je dit album ter hand neemt. De man schuwt het weergeven van de mannelijke en vrouwelijk geslachtsdelen niet en bovendien zijn ze vaak rijkelijk voorzien van bloederige taferelen. Of dit altijd zo passend is, laat ik aan uw eigen beoordeling over.
In alle hier gebundelde werk uit hij erg duidelijk zijn afkeer voor de oorlogsjaren uit de eerste helft van vorige eeuw en uit hij onverholen kritiek op de machtswellustelingen die een heel land of zelfs wereld in vuur en vlam kunnen (konden) zetten. Door de hardheid van z’n werk zal niet iedereen zijn tekeningen kunnen appreciëren en zullen velen waarschijnlijk al na enkele afbeeldingen afhaken wegens te confronterend.
Wie op zoek is naar tekeningen of cartoons over godsdienstige thema’s of denkt een blik te kunnen werpen op de beruchte afbeeldingen van Mohammed, komt bedrogen uit want die zijn niet aanwezig in dit boek.

Dit album is los te koop of kan je aanschaffen met een bijhorende DVD van 53 minuten die meer vertelt over de bronnen van zijn werken en hoe hij die heeft kunnen omzetten tot zijn grafische uitspattingen. Het beeldmateriaal geeft een intieme kijk op het leven en werk van deze man én van z’n vrouw. Een mooi portret!

Besluit: een album voor de liefhebbers. Wie het werk van Willem niet kent, raad ik sterk aan het boek open te slaan en eerst een aantal cartoons te bekijken vooraleer tot aankoop over te gaan.