Golden Cup 6 De helse truck

We lopen al een tijdje mee in het stripwereldje en zagen reeds diverse uitgevers opstarten of kopje onder gaan. Een der bekendste uitgevers die een licht schokje bij de Nederlandstalige striplezers veroorzaakte is naar alle waarschijnlijkheid uitgeverij Talent. Een firma die onder leiding van spilfiguur Ronny Matton vanaf vroege jaren 90 tot begin 2007 aan de lopende band strips in hoge aantallen deponeerde in de stripspeciaalzaken. Een vooruitstrevend man die zich niet bekommerde of de stripmarkt dit aanbod wel aankon en doorlopend nieuwe reeksen lanceerde zonder zijn reeds eerder verschenen reeksen verder te zetten. Waardoor meerdere stripliefhebbers zich na zijn faillissement uiteraard bedrogen voelden. Gelukkig zagen andere uitgevers brood in zijn eerdere uitgaven en een aantal onder hen waaronder Silvester, Deadalus, Medusa… boden de lezers een vervolg op series die al een tijdje lagen te verstoffen in de kasten van de verzamelaars. Een van deze reeksen is “Golden Cup” waarvan het eerste album verscheen december 2003 bij Blitz een zijtak van uitgeverij Talent. Een serie waarvan het zesde en afsluitende album verscheen oktober 2015. “Golden Cup” is een reeks die voorgesteld werd als een nevenreeks van “Golden City” en die alles in zich had om uit te groeien tot een topreeks.

Het basisidee toont ons een jonge man met name Daytona die gek is van racen en zich inschrijft voor een race rond de wereld, open voor alle voertuigen. Die alvorens hij kan deelnemen zich eerst moet ontworstelen aan zijn malafide sponsor en zijn excentrieke zuster. Tussen de bedrijven door duikt meermaals detective Borano op, een man die zijn zeiltocht om de wereld op een laag pitje zet om een laatste zaak uit te spitten. Als klap op de vuurpijl bevind er zich een bom, geplaatst door een psychopaat, in een der deelnemende voertuigen. Met als doel bij de afsluitende rit van de race in Golden City deze stad van de kaart te vegen. De eerste vier albums worden schitterend uitgewerkt, het vijfde is al iets minder van uitvoering en het zesde is huilen met de pet op. Het verhaal wordt opgesplitst in twee hoofdstukken waarin in hoofdstuk één Borano en Holly de ex-verloofde van Daytona de hoofdtoon voeren gedurende een twintigtal pagina's. Waarbij beiden een zaak van verdwenen meisjes oplossen. Een zaak die dan ook nog bijna de mist ingaat wegens gebrek aan voorbereiding en in het geheel niets toevoegt aan de Golden Cup-reeks. De race zelfs is verworden tot een troosteloos iets waarbij nauwelijks nog spanning of avontuur aan te pas komt. Alle gegevens die in de vorige albums uitgesponnen werden tot een geloofwaardig geheel worden er met een rotvaart doorgejaagd. Sterker nog bij het afsluiten van het verhaal blijft de lezer met schier lege handen achter. In een vijftal pagina's worden we op de hoogte gebracht van de verdere carrière van Daytona en zijn overwinningen. En dat is het dan. Persoonlijk geven we zelden negatieve kritiek op een uitgave, maar voor ons is dit de afknapper van 2015. Zonde van het papier waarop dit verhaal gedrukt werd. WG.