Willem I - Koning van Nederland en België 1 Willem I - Koning van Nederland en België

Eureducation.. nog nooit van gehoord eigenlijk. Het is een stichting die als doelstelling heeft om jongeren in Europa deelgenoot maken van elkaars cultuur en geschiedenis. En daardoor krijgen we een strip over de Nederlandse koning die hier in België heerste toen onze revolutie uitbrak en we een onafhankelijk land werden. Je zou denken dat die koning dan bekend is, ook bij ons. Maar nee, zegt me niets. De revolutie zelf, de theatervoorstelling en zo, ja dat wel, maar de Nederlandse koning, neen die niet. Dus ben ik wel eens blij om iets over deze koning te horen.

Laat me al maar starten met te zeggen dat ik na het lezen van deze strip toch vooral de indruk had dat Willem I een hele moeilijke vent moet geweest zijn. Eigengereid en koppig tot het uiterste en niet echt meelevend met de andere partij. Zelfs als dat problemen geeft voor zijn land en zijn volk, wil hij niet buigen. Toegegeven hij heeft ook veel goeds gedaan en wou meestal wel dat zijn land vooruitging, maar het eerste weegt toch net iets meer door. Met andere woorden echt veel sympathie heb ik niet voor hem na deze lezing. Desalniettemin vond ik het wel interessant om te lezen wie hij was en hoe hij bestuurde. Het laat duidelijk zien uit hoe het mis is gelopen tussen het toenmalige verenigde landsdelen Noord (Nederland) en Zuid (België).

Is dit dan een geslaagde strip? Ja, als je het vanuit educatief standpunt bekijkt. Het is een mooi chronologisch verhaal dat door beeld en tekst mooi uitlegt hoe hij geregeerd heeft en wat de gevolgen waren. Neen, als je naar het verhaal als een volwaardig stripverhaal op zich kijkt. Het voelt iets te feitelijk en te droog aan om een meeslepend verhaal te vertellen. Er is niet echt sprake van een spanningsboog. En toch beklaag ik het me niet.. maar ja, ik hou wel van geschiedenis en dat lijkt me wel een voorwaarde.

De tekeningen ogen historisch correct: de kledij, het feit dat men rookt, een mannenwereld.. het voelt juist aan. Echt dynamisch zijn de tekeningen meestal niet, maar veel kans daartoe heeft de tekenaar ook niet in dit verhaal. We zitten bijgevolg meestal met pratende mensen, maar echt twijfelen aan de gevoelens hoeven we niet. Geen pokergezichten hier, maar net zeer uitgesproken gezichtsuitdrukkingen.

In het kort: voor de historische liefhebber.