Wolverine (Standaard) 1 Deel 1

Ik zeg het al maar op voorhand, ik heb wel een boontje voor Wolverine. De harde bolster met een heel klein en zacht hartje, ja daar ben ik wel in geïnteresseerd. En Standaard Uitgeverij bedient me dan ook op mijn wenken, een verhaal waar hij ongetwijfeld al zijn (mooie) kanten kan laten zien (en wees maar zeker dat hij levert).

Er is een gijzeling bezig en één van de gegijzelden is Wolverine. Je zou denken dat hij dan gemakkelijk de bovenhand zou kunnen krijgen, gelet op zijn messcherpe klauwen en bovennatuurlijke genezingsvermogen, maar niets is minder waar. De gijzelaar heeft een futuristisch wapen waarmee hij mensen kan verpulveren en gebruikt dat zonder enig probleem op zowat alle aanwezigen.. zelfs zijn eigen zoon is niet veilig. Wolverine kan nog net tussenkomen maar hij beseft al vlug dat iets of iemand de persoon die bezit heeft van het wapen, mentaal controleert. En zo begint de jacht.

Naast dit leuk begin voor Wolverine, waarbij zijn krachten kort maar krachtig worden getoond en we dus een bondige introductie krijgen tot hem, is het ook een aangename introductie tot Tomomatsu, een vrouwelijke rechercheur van de NYPD. Ze heeft een heerlijk sarcastisch trekje dat me direct aansprak.. hopelijk blijft ze nog wel even in dit verhaal aanwezig. Daarnaast duiken ook nog een aantal andere karakters op, maar die hebben vooralsnog zo geen indruk achter gelaten.

In ieder geval de spanning zit er op: wie of wat is de meester van dit wapen en waarom is het morgen al te laat? En is dat ook zo? Hoe kan Wolverine hier nog iets aan doen? De tekenen staan niet goed en dus is het bang afwachten. Dit is een entertainend verhaal met zowat alles dat ik graag zie: een beetje mysterie, leuke karakters en een hoop actie. Yup, amusant leesvoer.

Het enige, kleine, minpuntje is dat ik vind dat de karakterkoppen niet altijd even consequent getekend zijn. Ze blijven wel perfect herkenbaar maar af en toe verschuiven de verhoudingen al eens. Daarentegen zijn de gezichtsuitdrukkingen steeds sprekend, wat het geheel vlot leesbaar maakt en zo helpt om het tempo er in te houden.

In het kort: Wolverine zoals ik hem ken en meer moet dat niet zijn.