Het tuitel complex 1 Het tuitel complex

Tuitel, een voor mij onbekend woord en dat een synoniem blijkt te zijn voor onvast of wankel. Een wankel complex dus.. mmhh.. geen flauw idee wat ik me hier bij moet voorstellen. Ook de tekst op de backcover helpt niet echt: 'Dit boek is een stripboek. Althans, dat zegt Wasco.' een beetje verder gevolgd door een opsomming van elementen die al dan niet deel uitmaken van wat een strip nu eigenlijk is.. of niet. Redelijk mysterieus allemaal.

Na het gelezen te hebben, is nog steeds niet alles duidelijk en voel ik een zeer sterke aandrang om dit boek nog eens te lezen en dan wellicht nog eens.. Dit is een zoeken naar wat een beeldverhaal is, soms zonder tekst en soms met, maar steeds een visueel plezier. Ik kan niet zeggen dat ik nu al mee ben bij elke opeenvolging van tekeningen. Maar de vraag werd op de backcover ook gesteld: 'Is het belangrijk dat er een verhaal verteld wordt?' dus ik ga er vooralsnog vanuit dat sommige delen geen verhaal op zich vertellen.

Wat ze allemaal wel hadden, was een spelen met vorm. Lijnen en vlakken werden op alle mogelijke manieren getest en tegenover elkaar gesteld. Soms verstopt in verhalen zoals we ze gewoon zijn, soms zeer duidelijk naar de voorgrond gebracht alsof dat hetgeen was dat eerst moest afgesteld worden. Het is een zoektocht of misschien beter gesteld een experiment om te kijken welke impact de vormen hebben.. ik kan het eigenlijk niet beter beschrijven. Dit is iets dat je moet proeven en zelf ondervinden hoe vormen werken en hoe jij ze leest. Dit vergt heel wat intensieve doch uiterst leuke mentale gymnastiek. Ik heb me dan ook geen moment verveeld en kon niet wachten om de volgende pagina uit te proberen. Dit is een ervaring en eentje die zeer bevredigend is.

De tekeningen zijn vormelijk, soms teruggebracht tot hun meest simpele formaat, soms volledig uitgepuurd tot de exponent. Dit is spelen met vorm op een hoog niveau en ik ben zeer blij dat ik door middel van dit boek mee heb mogen spelen.

In het kort: een absolute mentale bevrediging.