De daverende daden van Dees Dubbel en Cesar (Fenix) 14 De gouden telefoon

Je huis of tuin laten onderhouden door een vakman kost handenvol geld. Iets waarop een handige Harry heel wat kan besparen als hij zelf een groot aantal klusjes uitvoert. Als de naam van Dees Dubbel als handige Harry valt, een man met een ego van hier tot in Tokio dan slaat bij ons de twijfel onverwijld toe. Hoe kan een man met twee linkerhanden in godsnaam een klus tot een goed einde brengen? Onze bezorgdheid om Dees wordt al snel bevestigd als hij besluit om eigenhandig zijn garagegevel en poort op te frissen met een nieuw kleurtje. Iets wat een simpel klusje moest worden ontaardt bij Dees in een orgie aan kleuren, spatten, een omgevallen ladder en gevloek en getier. Tot Janus van Apekool opduikt een notoir kunstkenner die in Dees de ontwerper van een nieuw oeuvre ziet. Namelijk gepassioneerde action-painting. Hij wil meteen de gevel en bijhorende poort aankopen en schotelt Dees een gouden toekomst voor indien hij nog enkele nieuwe meesterwerken creëert. Dees altijd in om een centje bij te verdienen slaat de twee delen van de pingpongtafel aan en gaat als een ware grootmeester aan de slag. Bij avond trekken Dees en Cesar eropuit om de kunstwerken af te leveren in de kunstgalerij. Maar het is alsof de duivel ermee speelt. Bij het binnenrijden van een tunnel krijgt hun wagen een klapband. Tijdens het wisselen van het wiel horen ze een gekreun op de boven hen gelegen spoorwegberm. Eens naar boven geklauterd ontdekken ze een man vastgebonden aan het spoor. Vliegensvlug ontwart ons duo de knopen en red de man op het nippertje van de dood . Als dank voor zijn redding schenkt hij hen een gouden telefoon. Een geschenk dat het hele verdere verloop van het verhaal bepaald. De strip Dees Dubbel verscheen voor het eerst in “Zondagsblad” op 27 november 1955 en liep hier tot 9 mei 1965, waarna de strip na elf verhalen een overstap maakte naar de de toenmalige krant “Het Volk”. Waar Dees in zijn eerste verhalen veelal in zijn eentje het avontuur opzocht werd er voor de krant geopteerd voor een meer familiale sfeer. Dees word aangevuld met Cesar, Colletje, Pigoe en prof Piet Agoras. Ze beleven de meest dolle avonturen, die hen overal naar toe voeren. Die kunnen beginnen in café “Bij Kees Mossel” waarna ze door een misverstand of een verkeerd begrepen woord als ware globetrotters de wereld rondreizen en als eindpunt weer belanden bij bovenstaand café. De strip is bedoeld als pure ontspanning en wordt doorspekt met volkse taal en humor. Iets wat een groot publiek aanspreekt.

Het geheel zowel scenario als tekeningen werd uitgewerkt door Rik Clement (24/12/1920 -19/01/2008) Hij was een getalenteerd tekenaar die had kunnen uitgroeien tot één der groten onder de Vlaamse tekenaars en zich had kunnen scharen naast Sleen, Jef Nijs, Buth en Hurey. Maar Rik Clement koos voor zekerheid en een vaste job en beschouwde het striptekenen als een hobby. Dees Dubbel is dan wel zijn meest bekende serie, maar hij ontwierp ook nog de realistisch getekende series “Ridder Reinhart” en detective “Jan Knap” voor “Het Kapoentje” en tekende voor “Zonneland” “De mannen van 't Schipperskwartier”. Rik Clement laat een welgevuld oeuvre achter dat verscheen bij verschillende uitgevers waaronder Brabant Strip. Tegelijkertijd met dit nieuwste Dees Dubbel album verschenen er in de “Fenix Collectie van Brabant Strip nog twee toppers van de bovenste plank. Met name het nooit eerder in album verschenen verhaal “Kasteel Zwartendale!” een avontuur van Tijl en Lamme dat voorgepubliceerd werd in “Zonneland” in 1961 en getekend werd door Gray. Als afsluiter een avontuur van nonkel Zigamor, Snoe en Snolleke genaamd “De zwarte draak” dat reeds eerder in album verscheen maar nooit in de door Bob De Moor bedachte originele versie werd uitgebracht. Waarmee met deze uitgave aan dit euvel wordt verholpen. WG.