Alexander de grote (Proost) 2 De sandalen van Hermes

In het eerste deel van Alexander De Grote werd Alexander en zijn karakter geïntroduceerd door middel van gags. Het was een leuke doch eerder beperkte introductie tot Alexander. Het streven naar de clou gaat hier nog voor op inzicht verwerven in Alexander.

Het tweede deel is anders opgevat, geen losstaande gags meer, maar een hoofdverhaal waarin heel veel leutige momenten voorkomen. Gags in functie van het verhaal en mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar dit deel. De spitsvondigheid is er nog steeds maar tezelfdertijd geeft het verhaal naar mijn gevoel meer ademruimte om in te zoomen op Alexander en zijn streven naar werelddominantie. Met andere woorden je krijgt hier een duidelijker gevoel voor wie Alexander was, inclusief een verwijzing af en toe naar de geruchten van homoseksualiteit die rond Alexander hangen, alsook een blik op de toenmalige wereld en hun Griekse goden. Het is allemaal luchtig opgevat maar bevat toch meer inhoud dan je zou denken op eerste zicht. Af en toe wordt er nog eens afgeweken van de kern van het verhaal om een gag te vertellen waardoor ik vermoed dat het nog iets strakker kan maar over het algemeen zit de mengeling humor en verhaal wel snor.
Ik zou eigenlijk wel graag zien dat er op dit pad verder gegaan wordt en misschien als ik mag dromen, een strip op deze manier over één van zijn veroveringstochten. Er moet daar toch ook genoeg materiaal te vinden zijn voor gags? Ik zou die interpretatie echt wel eens graag zien.

De tekeningen zijn eerder karikaturaal. De iets te grote hoofden zorgen voor zeer duidelijke gezichtsuitdrukkingen wat samen met de kleine gestalte van Alexander voor heel wat grappige momenten zorgt. Ik weet niet of het expres gedaan is, maar de haarstijl van Alexander lijkt alsof hij een kroon draagt. Mede hierdoor weet je als lezer toch wel direct waar de leider (ondanks zijn capriolen) zich bevindt.

In het kort: Het geheel ontlokt regelmatig een grin en weet ondertussen toch wel wat mee te geven over Alexander.

Voor diegenen die nog meer willen zien: de trailer.