Saaie boel hier 1 Saaie boel hier

Ik doe het eigenlijk zelden, heel zelden, het voorwoord lezen voor ik aan de eigenlijke strip begin, maar voor één of andere reden deed ik het hier wel. En dit voorwoord, deze inhoud, het kon bijna niet relevanter zijn. Dit stukje tekst gaat over de aanslagen op Charlie Hebdo en hoe Fritz als cartoonist dit beleefde en vooral welke lessen hij geleerd heeft over angst. In de huidige context is die les meer dan ooit actueel. Eigenlijk zou deze tekst best wel eens wijd verspreid mogen worden, hij verdient het. (en neen, meer zeg ik niet, je moet het echt zelf lezen)

Buiten het feit dat de tekst zeer passend is momenteel, is het ook beter om volledig mee te zijn met de gekozen cartoons en hun volgorde. Dit maakt de lezing / beleving van bepaalde cartoons veel intenser omdat je net ook de onderliggende redenering en redenen begrijpt. Toch is het strikt genomen niet noodzakelijk, de cartoons zijn perfect begrijpbaar zonder de inleiding gelezen te hebben, maar dan mis je toch wel wat diepte hier en daar.

De cartoons zijn af en toe brandend actueel, dan weer tijdloos. In elk geval drukt het ons met de neus op de zaken in onze omgeving en stelt daar de nodige vragen bij. Het is wel eens leuk om zo geconfronteerd te worden met de absurditeit van een aantal zaken. Door de grappige toets ga je niet automatisch in de verdediging maar wordt er een opening gemaakt om eens na te denken en dat is wat een cartoon hoort te doen. Dit is dan ook cartoonesk genot!

De tekeningen hebben een blauw-grijze inkleuring gekregen, wat ze ondanks hun diversiteit aan topics toch samenbindt. Het is mede daardoor dat de cartoons die wel verder bouwen op een vorige ook gemakkelijk te volgen zijn. De volgorde voelt zeer natuurlijk aan. Dit zijn trouwens geen karikaturale cartoons, maar meer realistische personages wat de boodschap in deze gevallen nog meer laat binnen komen.

In het kort: nadenken met een lach