Cutting Edge - Op het scherp van de snede 1 Deel 1
2 Deel 2

We lezen en verzamelen heel wat strips op een jaar. Gewoon voor het plezier of eenvoudigweg om onze verzameling te completeren. Want als we één ding haten is het wel een strip die ontbreekt in een ooit door ons aangekochte serie. Probleem is dat gedurende de jaren dat we strips verzamelen we meermaals geconfronteerd werden met eenheidsworst. Niet dat deze strips hierom minder zouden zijn, maar ze boeten veelal in aan originaliteit. Groot was onze verwondering toen we de twee eerste albums van “Cutting Edge” doornamen. Een titel die door de uitgever vertaald werd als: “op het scherp van de snede”. Het scenario is opgebouwd omheen een simpel gegeven maar het eindresultaat blies ons toch even van de sokken. Om welk simpel gegeven draait dit verhaal dan wel? Een beleggingsfirma, Leviathan genaamd, bied een aantal intelligentie personen aan om deel te nemen aan een levensgevaarlijke onderneming een zogenaamde dodecathlon. Ze moeten twaalf opdrachten uitvoeren al dan niet in team. Hij die als laatste alle proeven overleeft ontvangt vijfendertig procent van het kapitaal van Leviathan en wordt aanzien als de moderne versie van de god Hercules. Ze moeten allen een verklaring ondertekenen die de firma vrijwaart van alle verantwoordelijkheden als er iets goed fout gaat. Ondanks hun intelligentie happen alle genodigden toe nieuwsgierig als ze zijn naar het hoe en waarom. Een der teams die we op de voet volgen ervaart hun eerste opdracht meteen al als een teleurstelling. Hun opdracht bestaat eruit om een muzikant die jaren terug verdween met zijn zeilschip op te sporen. Niets spectaculair denkt u? Inderdaad zo dacht ons team er ook over. Hun zoektocht voert hen naar Italië waar ze tot hun verbazing verzeilen in duistere zaakjes van de maffia. Het is zelfs zo, eens ze de muzikant gevonden hebben en ze zijn enorme schulden aan de maffia willen voldoen deze firma categoriek weigert. Wat is er aan de hand? Onze muzikant koestert een geheim dat slecht aan enkelingen bekend is. Meteen vormt hij een gevaar voor ons team. Niet alleen wordt ons groepje van het kastje naar de muur gestuurd. Ze belanden in de vreemdste situaties, worden gemanipuleerd en om één of andere reden is de maffia hen steeds een stapje voor. Onze vrienden voelen zich gefrustreerd en besluiten hun troeven uit te spelen wat ontaard in een verschrikkelijke afrekening. Hamvraag blijft: Wie is de grote onbekende die achter de schermen aan de touwtjes trekt.

Het scenario berust bij Francesco Dimitri. Hij schotelt ons een degelijk doortimmerd scenario voor. Waarbij de lezer meer dan eens op het verkeerde been wordt gezet. Waarbij men ondergedompeld wordt in een meeslepend verhaal dat men niet zomaar binnen een halfuurtje doorleest. Hele lappen tekst overklassen de tekeningen maar doen geen inbreuk aan diezelfde tekeningen. Eens men denkt te weten waar het scenario naar toevoert zwaait het weer een onbekende richting uit. De tekeningen van Mario Alberti zijn gewaagd aan het scenario. Zijn verbluffend mooi uitgewerkt, men voelt de passie van de tekenaar uitstralen. Mario Alberti weet in samenwerking met zijn scenarist een verhaal te brengen dat wel eens zou kunnen uitgroeien tot één der toppers van 2015. WG.