Jeremiah 34 Jungle City

De reeks Jeremiah is een van de toppers in het striplandschap die, ondanks zijn leeftijd, nog altijd de moeite is om te lezen. De reden is heel simpel, je weet wat je te wachten staat en op dat elan gaat Hermann lekker door. Jeremiah en Kurdy, de twee onafscheidelijk vrienden die al ontelbare keren in elkanders haren zijn gevlogen, nemen het steeds weer op voor de onderdrukten. Futuristische Robin Hoods in een apocalyptische omgeving, met dat verschil dat ze niet stelen van de rijken om aan de armen te geven.
Ook in Jungle City komen ze dus weer een gelijkaardig avontuur tegen waar ze ongewild in tuimelen. Jungle City is de stad waar iedereen van zou huiveren. Een arrogant stuk vreten kijkt vanuit zijn gouden toren neer op het plebs dat hij danig onder de knoet heeft. Het water is daar zodanig vervuild dat enkel mensen met zelfmoordneigingen van deze vuiligheid zouden willen drinken. De enige die drinkbaar water kan aanbieden is Nesstler die heer en meester is in Jungle City. Een gigantisch project speelt ook door zijn hoofd: Hij wil de stad platgooien en vol bouwen met buildings. De inwoners van de stad leven in tweestrijd. De enen, de Wolves willen verhuizen maar de Foxes, de harde kern van deze stad, geven have en goed niet zomaar op. En in deze atmosfeer komen Kurdy en Jeremiah in Jungle City een slaapplaats zoeken. Er zijn cleverder ideeën.
De tekeningen van Hermann bespreken zou vloeken zijn in de kerk. Wie zijn tekenstijl nog niet kent moet minstens 40 jaar op mars hebben gewoond. Het verhaal daarentegen kunnen we wel even onder handen nemen. Zoals reeds aangehaald is Jungle City zo typisch Jeremiah dat je zelf met je ogen toe het scenario wat kan voorspellen. Een beetje meer diepgang in het personage Nesstler en zijn handlangers had wel gemogen. Behalve wat korte informatie krijgen we van deze 'slechterik' weinig feedback. We krijgen info over de megalomane ideeën van de man maar weinig tot niets over het verleden, wat zijn doelstreven is en de reden van zijn ongenoegen ten opzicht van de gewone man. Hoe hij geworden is tot diegene waar de lezer mee kennis maakt. De tekeningen, de vlotte vertelstijl en vooral die steeds weer prachtige inkleuring die zo typisch Hermann is maken natuurlijk alles goed. Hij is en blijft een meesterverteller.