De weeskinderen 2 Er was eens een dag

Ik was op het verkeerde been gezet door deel één. Dit einde had ik niet zien aankomen.. geweldig toch!

Na dat eerste deel was ik mee op het pad van goed tegen kwaad met een vleugje mystiek er over heen gegoten (zie ook recensie van dat deel). In dit tweede deel komen we erachter dat de wereld niet zo simpel is, wel.. om eerlijk te zijn ik ontdekte dat ik gewoon het verkeerde pad aan het bewandelen was. Ik ga niet veel meer verklappen dan dat Tia op ontdekkingstocht gegaan is en dat Fêne haar nu achterna gaat. Hij wordt begeleid door één van de wolven en zo ontdekken we samen met hen deze hele nieuwe wereld. Tijdens hun tocht worden ze constant geschaduwd door de tegenpartij.. maar zoals gezegd heel deze notie van goed en slecht wordt helemaal overboord gesmeten op het einde en het blijkt dat dit een heel ander verhaal is. Meer zeg ik niet (ook niet welk type verhaal dit echt is), want dit moet je echt wel lezen om het zelf te ervaren.

Ik ga wel nog zeggen, maar het mag je nu al niet meer verbazen, dat ik hier van genoten heb. De twist op het einde verbreekt het ene klassieke verhaal om er een andere klassieker voor in de plaats te geven. Maar die dubbele laag en het verrassingseffect maken dat dit verhaal meer in petto heeft dan we het traditioneel gewoon zijn van deze verhalen. Het is me dan ook uitstekend bevallen en we kunnen alleen maar hopen dat Knittel blijft verder doen.

De tekeningen hebben een duidelijke manga-invloed, bijvoorbeeld de twee menselijke karakters zijn klein met een groot hoofd met verhoudingsgewijs zeer grote ogen. Dit gecombineerd met hun onschuld maakt dat je denkt dat je met kinderen te maken hebt, maar dat zijn ze niet helemaal.. Maar ook bewegingen worden op de typische dynamische manga-manier weergegeven. Hierdoor is dit dan ook een verhaal waar het tempo hoog gehouden wordt, misschien net om de verrassing te verhogen? In ieder geval, missie geslaagd, tekst en tekeningen sluiten naadloos op elkaar aan.

In het kort: aanrader