I.R.$. 16 Oorlog in optie

Larry Max , de speciale agent van de belastingdienst van de VS, zet nog maar eens zijn tanden in een vuil zaakje. Geen belastingfraude deze keer, maar een grootschalige wapenhanden in o.a. Congo is het object van zijn onderzoek. Deze maal heeft het niet veel te zien met zijn eigenlijke kerntaak, maar de massale moordpartijen in Afrika met Amerikaanse wapens laten hem niet los.
Dit verhaal lijkt op sommige momenten nogal complex omdat er heel wat tekst wordt gespendeerd aan het uitleggen van de situatie in Congo (en met uitbreiding Rwanda). Het is even goed bij de les blijven, maar gelukkig slaagt Desberg erin om deze uitleg niet teveel bladzijden te laten duren. Al die gegevens blijken ook niet echt nodig om het verhaal te kunnen volgen, maar het maakt het geheel wel veel geloofwaardiger en tastbaarder.

Een van de sterke kanten van deze reeks vind ik de complexiteit van het hoofdpersonage. Larry blijkt erg moeilijk te doorgronden en als lezer weet je vaak niet wat je nu eigenlijk van hem moet vinden. Het ene moment heb je bewondering voor de man, het andere wringt je geweten. En dat laatste heeft vooral betrekking op zijn relatie tot vrouwen. Deze lady-killer heeft er precies geen moeite mee om enkele dames aan hem te binden maar ze toch geen vooruitzichten te geven. Bovendien deinst hij er nu ook niet voor terug om Laroya in een levensgevaarlijke situatie mee te slepen.
Desberg is ook erg goed in het suggestieve. En neen, dan heb ik het niet over sex-scènes (die altijd braaf zijn en in dit deel zelfs volledig ontbreken), maar wel over allerhande situaties en gebeurtenissen die je als lezer op het verkeerde been willen zetten. Samen met tekenaar Vrancken brengt hij bepaalde zaken zo in beeld dat je niet weet waar het verhaal naartoe gaat of wat er precies gebeurd is. Hoewel het verhaal afgerond is, blijf je zo toch nog met enkele vragen zitten.
Wat dat einde betreft: dat komt vrij snel en eigenlijk dacht ik enkele bladzijden voor het einde dat er een derde deel in dit verhaal ging komen. Niet dus. Desberg slaagt er wonderwel in om ons een bevredigend einde voor te schotelen op een erg beperkte ruimte.

Hét minpunt van dit album (en bij uitbreiding dit verhaal) vind ik de figuur van Silicia. Deze tegenstander van Larry is niet consistent genoeg en wordt iets teveel ten tonele gevoerd in wisselende omstandigheden. Veel meer wil ik hier niet over zeggen want dat zou mogelijks teveel verklappen.

Tot slot nog dit: ik vraag me af hoe lang het gaat duren vooraleer er een film gaat gemaakt worden over deze reeks. De verhalen bevatten immers alle elementen van een Bond-achtig verhaal. Mooie vrouwen, geld, intrige, actie, politiek gekonkel: het is allemaal aanwezig. Ook in dit afsluitende deel van het verhaal “Handel in zielen”.

Besluit: niet het sterkste album uit de reeks, maar nog steeds meer dan de moeite waard om te lezen.