De 7 wonderen 1 Het beeld van Zeus

Daedalus is reeds enige tijd sterk in het uitbrengen van historische uitgaves. Na o.a. Isabelle en Troje brengt het nu ook “De 7 wonderen” op de markt. Deze reeks weeft een verhaal rond elk van de klassieke wereldwonderen zoals enkele klassieke schrijvers ze hebben opgelijst. Die lijst verwijst naar opmerkelijke constructies uit de klassieke oudheid die zich alle binnen de veroverde grenzen van het rijk van Alexander de Grote bevinden. Van de oorspronkelijke zeven wereldwonderen staat er nog slechts één overeind, namelijk de piramide van Cheops. Het spreekt dus voor zich dat het onmogelijk is een volledig historisch correct verhaal te schrijven. De auteur doet er wel alles aan om een geheel te creëren dat zo natuurgetrouw mogelijk is en heeft aandacht voor de geschiedkundige juistheid waar mogelijk. Soms permitteert hij zich enkele (kleine) afwijkingen.
In dit album is het niet de constructie van de tempel van Zeus of z’n standbeeld dat centraal staat, maar wel een mysterie dat met dit beeld verbonden had kunnen zijn. In Olympia wordt de vierjaarlijkse ekecheiria gehouden. Dit is een voorganger van de olympische spelen en gedurende deze 5 dagen durende gevechten mag niemand een andere Helleen aanvallen. De ultieme beloning: de lauwerkrans.
We volgen 3 deelnemers aan de spelen en elk van hen heeft z’n eigen agenda. De een wordt aangezet tot een politieke moord, een ander moet een bijzonder geheim achterhalen en de laatste is slechts op zoek naar zijn zoon die hij 2 edities daarvoor verwekte bij een Olympische. Meer dan genoeg boeiende verhalen om te volgen dus. Het leven van de beeldhouwer van Zeus’ beeld loopt als rode draad door het verhaal en alle gebeurtenissen lijken zich rond hem te concentreren.

Dit is zonder meer een leerrijk en spannend verhaal dat zich afspeelt rond het 4de wereldwonder. Op een ontspannende manier leer je als lezer heel wat bij over de geschiedenis van een van de 7 meest besproken historische bouwwerken. De interesse en nieuwsgierigheid naar dit beeld wordt zonder pardon aangewakkerd en krijgt een gedeeltelijke invulling op de laatste pagina waar wat tekst en uitleg gegeven wordt over dit monument. Wat mij betreft had die info gerust wart uitgebreider mogen zijn. Gelukkig brengt ook Wikipedia enig soelaas.
Er is duidelijk veel aandacht besteed aan de correcte grafische uitwerking van dit boek. Dat mag ook wel, gezien het hele opzet. De tekeningen dragen bij aan de historische context door hun natuurgetrouwe weergave van gebouwen, artefacten en mensen en dit in heel wisselende omstandigheden.

Voor alle duidelijkheid: dit album bevat een mooi afgerond verhaal en krijgt geen vervolg.

Besluit: een mooie aanvulling van de bibliotheek van de geschiedkundig geïnteresseerden.