Askell, de waterwereld 3 Bloedkoraal

Met deze uitgave van uitgeverij L is nu ook het derde deel van deze reeks in een nieuwe versie beschikbaar. Deze reeks verscheen al eerder bij arboris. Het derde deel verscheen al in 1996, maar toen bleef het angstvallig stil. Helaas zijn we daarbij ook weer mee met de Franse vertalingen, want ook in de taal van Molière is het nog altijd wachten op het vierde deel. Dit heeft vooral te maken met het succes die de auteurs kregen met de werelden van Troy. Arleston als auteur van een gans universum, Mounier als tekenaar van de trollen spin-off. Daardoor verdween Askell een beetje op het achterplan, nou ja een beetje we wachten nu al bijna tien jaar op het afsluitende vierde deel. Al staat de titel wel al aangekondigd op het laatste plaatje: De prinses zonder geheugen”.

In deze reeks volgen we de belevenissen van een groepje mensen op Askell, een wereld die vooral uit water bestaat met hier en daar een archipel van eilandjes.
Het heterogene groepje bestaat uit Keresquin, een mislukte dichter en kapitein van het schip, zijn moedige scheepsmaatje Tittle, de sluwe messentrekkende dief Brumaire, de potige huurling Dao X’ian, maar het middelpunt van het groepje is eigenlijk de knappe exotische danseres Cybil,

De eerste twee delen vormen eigenlijk een diptiek. We leerden de diverse personages kennen en hoe ze toevallig in hetzelfde schuitje van Keresquin arriveerden, en wat de gevolgen daarvan waren. Nu ze van de parasiet in hun buik verlost zijn is er eigenlijk niets meer dat hen tot elkaar verbind, maar blijkbaar hebben de gebeurtenissen uit de eerste twee verhalen een goede band tussen hen gesmeed zodat ze samen optrekken naar de archipel Brazonte waar een groot theaterfestival zal plaatsvinden. Maar op weg worden ze overvallen door een zware storm. Cybil slaat overboord en de rest van de groep leidt schipbreuk op een kunstmatig eiland waar Galaske de plak zwaait. Als eigenaar van het eiland heeft hij een monopolie op alles. Hij houdt iedereen onder de knoet met de schulden die ze hebben gemaakt. Hij vraagt voor alles woekerprijzen en je kan maar geld verdienen door koraal op te vissen uit de zee, waar hij dan weer het alleenrecht heeft om de oogst op te kopen. Dit is natuurlijk niet naar de zin van de helden die op een plan broeden om van het eiland te raken terwijl we niets weten over het lot van Cybil!

Dit ouder werk van Arleston en Mourier smaakt gewoon naar meer, Askell is een wereld met veel mogelijkheden en Arleston heeft geen magische Troy toestanden nodig om een wereld te ontwerpen en een leuk, spannend verhaal te vertellen. Mourier werkte voor deze reeks met een schildertechniek en directe inkleuring. Compleet anders dan voor zijn Trollen van Troy reeks, maar daarom zeker niet minderwaardig, natuurlijk kan hij zo minder details in zijn tekeningen leggen, maar dit is wel straffere kost!

In Askell zit er minder humor dan in het Troy universum, maar de verhalen zijn fris, spannend en zitten vol actie. Er is zeker nog plaats voor humor maar er is wel meer plaats gemaakt voor geweld en een groter streepje bloot. Cybil deinst er niet voor terug om haar exotische dansen met een letter te veranderen om haar publiek en de lezers rooie oortjes te bezorgen!