Largo Winch 20 20 seconden

Waar Van Hamme vroeger telkens 2 albums uittrok om een verhaal te vertellen, volstond dat deze maal niet. Een derde album volgt nog om dit luik af te sluiten, maar toch wordt er een belangrijk deel afgerond.

De Winch-groep is enorm machtig en wordt gerund door een man die het beste voorheeft met z’n werknemers. (Iets wat je in de echte wereld helaas niet tegenkomt bij een multinational.) Dit leidt onvermijdelijk tot veel jaloezie en trekt bovendien heel wat louche zakenmensen aan. In dit verhaal is dat niet anders. De naaste werknemers van Largo krijgen vanuit diverse hoeken te maken met infiltranten die uit zijn op geldelijk gewin en zelfs de volledige ontbinding van het Winch-imperium. Daarbij wordt geen enkele methode geschuwd... Bovendien is de holding ook het doelwit van een terroristische beweging.
Terrorisme is een geliefd onderwerp geworden bij auteurs. Ook in dit verhaal speelt dat gegeven een hoofdrol, maar Van Hamme weet het zodanig te brengen dat dit een originele invulling krijgt. Niets is helemaal wat het lijkt en dat zorgt ervoor dat dit album ook weer de moeite waard is.
Zowat alle actie speelt zich af in een glamoureuze omgeving waar geld en macht de orde van de dag uitmaken. Het is een wereld die bij velen tot de verbeelding spreekt en die door Van Hamme en Francq regelmatig in de verf wordt gezet. Dit vormt zeker een deel van de verklaring waarom deze reeks zo succesvol is.
Tweede in rij in Largo’s imperium, Dwight Cachrane en Largo’s secretaresse Miss Pennywinkle hebben in het vorige album al enkele van hun verborgen kantjes laten aanschouwen, maar wie dacht dat het daarbij ging blijven, sloeg de bal mis. Ook nu weer zien we enkele onvermoede eigenschappen van het duo, vooral van Pennywinkle dan. Dit gebeurt zonder hun eigenlijke karakters geweld aan te doen en zorgt er mee voor dat dit opnieuw een aangenaam album is geworden.
Het grootste minpunt aan het album is dat de randfiguren zoals Simon Ovronnaz en Silky een meer en meer lachwekkende verschijning worden. Ook de twee hierboven vermelde figuren hebben hier trouwens wat last van. Het lijkt een beetje alsof ze aan overacting doen. De auteurs zullen toch in de gaten moeten houden dat dit niet nog meer in die richting evolueert.

Besluit: ook ‘20 seconden’ is een degelijk album dat ik graag gelezen heb.