De werelden van Thorgal - Kriss van Valnor 6 Het eiland van de verloren kinderen

Na de vlucht voor de mannen van Magnus, de koning die de vikingen wil overwinnen, spoelt Kriss samen met een oude man en zijn adoptiedochter aan op een eiland dat bevolkt wordt door een groep kinderen die achterbleven nadat hun ouders vermoord werden. Ze heeft slechts 6 dagen om haar echtgenoot, koning Jolan, terug te vinden. Als ze daar niet in slaagt, zal ze volgens de oude wetten de troon verliezen. Wegkomen van het eiland lijkt echter gemakkelijker gezegd dan gedaan...
Ik heb reeds menigmaal genoten van de goede vertellingen over Kriss van Valnor. Waarom zijn deze verhalen zo goed, beter zelfs dan enkele van de latere Thorgal-albums? Wel, dankzij het creëren van deze spin-off kunnen de auteurs verhalen verzinnen die Kriss laten zien tegenover tegenstanders anders dan Thorgal, waardoor weer heel wat andere zaken verteld kunnen worden. Denk nu niet een andere Kriss te zien want haar eigenzinnige karakter blijft ze behouden.
Zoals steeds blijft de furie in deze pittige dame de boventoon voeren. Andermaal laat Kriss zien hoe onmenselijk wreed ze eigenlijk is. Onder al die wreedheid schuilt echter ook nog iets goeds, maar dat heeft vooral betrekking op haar zoon Aniël naar wie ze nog steeds op zoek is. Hoe dat te rijmen is met haar drang naar macht en rijkdom en in het bijzonder haar positie als echtgenote van een invloedrijke vorst die ze niet kan verlaten, komen we te weten in dit album. Het hele verhaal is eigenlijk een opbouw naar een verrassende wending op het einde toe en ondanks dat dit een verhaal is dat bijna volledig op zichzelf kan staan, weet je nu al dat het een onmisbare link vormt met het volgende album.
Normaal zijn er nog 2 delen voorzien vooraleer deze spin-off samensmelt met de reguliere reeks ter hoogte van album 36. Het laatste deel daarvan, nummer 34, is echter reeds meer dan 2 jaar geleden uitgebracht. Benieuwd hoe de auteurs dit samenkomen gaan uitwerken. Er is immers ook nog de nevenreeks Wolvin die op het zelfde moment de hoofdreeks zal binnenkomen.

De tekeningen behouden, ondanks dat het hier een spin-off betreft, de karakteristieke eigenschappen van Rosinski’s oorspronkelijke werk. De schilderingen zijn bij uitstek geschikt om een realistisch ogend geheel te scheppen met veel details en sfeer. Gecombineerd met de kleuren van Vattani weet de kunstenaar van dienst, Surzhenko, imponerende beelden neer te zetten.
Merkwaardig feitje om af te sluiten: de laatste prenten van het album staan gedrukt op de binnenkant van de kaft. Iets wat je niet al te vaak tegenkomt.

Besluit: Het eiland van de verloren kinderen is een waardig album te midden de werelden van Thorgal.