Het narrenschip 2 Regenmaand 627

Er zijn zo van die reeksen waar je nooit juist kunt van weergeven over wat ze gaan. Ik kan hier wel zeggen dat prinses Chlo en haar nar Arthur er in geslaagd zijn om de staatsgreep van de grootcoördinator te ontlopen. Hiervoor zijn ze hun land ontvlucht naar de nieuwe en onbekende oorden. Ondertussen zet de grootcoördinator, of zoals hij zichzelf noemt de grote zuiveraar, zijn plannen verder. Na de koning neemt hij nu ook alle ministers gevangen en schakelt hij alle resterende competitie uit. Hij zal het land leiden en niemand anders. Echter een aantal soldaten beginnen toch het één en ander op te merken en zijn het niet helemaal eens met de gang van zaken. Ook de persoon, nog steeds onbekend, die achter de schermen aan de touwtjes aan het trekken is, is blijkbaar de controle kwijt over de grote zuiveraar en dus ook over de gebeurtenissen.

Dit klinkt allemaal wel vrij logisch, maar dit is tevens een absurd verhaal. Gelukkig sluit het één het ander niet uit. Dit gaat hierdoor ook over strepen versus stippen, over vogels die niet kunnen vliegen (en dan bedoel ik niet pinguïns, maar gewone vogels die toch niet kunnen vliegen) en zo veel meer. Dat element van deze reeks kan ik niet echt uitleggen, dat moet je mee beleven tijdens het lezen. Daarnaast blijft dit wel een verhaal van goed tegen kwaad maar in zulk een omgeving dat het voelt of alles kan en daardoor kijk ik steeds uit om de pagina om te draaien om te zien welke verrassing me nu weer te wachten staat. Ik beleef veel plezier aan de absurditeiten en de humor ingebakken in dit verhaal.

Ik zeg het niet dikwijls, maar hier vind ik het wel van toepassing: de tekeningen zijn schattig, weliswaar met een serieuze hoek af, maar toch schattig. Alleen de slechteriken ontsnappen dat patroon, maar dat past dan weer geheel met de sfeer van het verhaal. Schattig omdat de figuren soms wel heel klein zijn ten opzichte van hun omgeving, de dieren,... maar die kleine versies hebben wel zeer sprekende ogen die dan weer zorgen voor vertederende gezichten. En het is ook op de manier dat er bewogen wordt, dat er vanalles leven wordt gegeven.. het is gewoon snoezig.
Bonuspunten trouwens voor het verwerken van Pi in de tekeningen. Altijd leuk om tegen te komen.

In het kort: heerlijk absurd en humoristisch verhaal