Krasse knarren 3 Wie vertrekt...

Als men het er in de pers weer eens over heeft dat we langer gaan moeten werken, steigeren heel wat mensen omdat men het niet ziet zitten om met looprek en een berg pillen de werkzaamheden verder te zetten tot men 67 jaar is. Nogal vaak wordt er dus vanuit gegaan dat het leven voorbij is op die gezegende leeftijd. De krasse knarren uit bovenvermelde reeks bewijzen echter het tegendeel en zijn stuk voor stuk levendige figuren van een aantal jaren boven de pensioengerechtigde leeftijd. Elk leeft z’n leven op een onnavolgbare wijze...
Krasse Knarren gaat in essentie over 3 bejaarde heren die elk op hun manier de tijd invullen die het pensioen hen geschonken heeft. De 3 zijn toevallig ook nog eens hele goede jeugdvrienden die elkaar opnieuw vonden nadat de vrouw van een van hen overleed. Tussen al dat oude geweld moet een jonge vrouw, de kleindochter van een der heren, zich staande houden, maar ze doet dat met verve.
In dit deel: Pierrot is nog steeds actief bij de actiegroep “Ni yeux, ni maître”, Mimile valt flauw, een rare en zwaar verminkte figuur dwaalt rond in de streek en een oude historie rond het medische concern ‘Garan Servier’ komt boven water drijven.
U merkt het: dit album bevat weer een hele schare aan verhaalelementen die er garant voor staan dat dit andermaal een vlot weglezend album is. Ik ben dan ook weg van deze reeks! Prachtige en aangrijpende verhalen worden gecombineerd met sublieme humor die de soms schrijnende situaties een heel ander aanvoelen geeft. Bovendien is de manier waarop Lupano wantoestanden laat aanvechten door een bende anarchistische grijsaards subliem! Hun acties zijn zonder meer ludiek en zijn er om de wereld wakker te schudden (hoewel ‘de wereld’ wel met een korrel zout te nemen is). Ook de interactie tussen alle personages is goed uitgekiend en staat steeds garant voor het nodige vuurwerk.
Het nieuwe is ondertussen wat uit de serie want we kennen de karakters van de 3 heren en de kleindochter onderhand. Toch weet Lupano tegen hetzelfde decor nog een amusant nieuw gegeven te brengen. De nadruk ligt op de geschiedenis van Emile (Mimile) en die van Berthe, een rancuneuze oude dame uit de buurt. Gezien de leeftijd van de heren is er natuurlijk genoeg stof uit hun jeugd om naar terug te grijpen. Welke kant het uitgaat, kan je echter niet raden. Origineel is het alleszins!

Ook de tekeningen zijn pareltjes. De ruwe stijl met zachte kleuren (die volgens mij in dit album toch iets lichter zijn), creëren een gezellige sfeer die onmiddellijk aanspreekt.

Besluit: misschien haalt deze derde telg niet meer het niveau van z’n 2 illustere voorgangers, maar het album steekt nog steeds ruim boven de middelmaat uit!

Wie geïnteresseerd is in een (Franstalig) interview met de auteur over dit derde album: https://www.youtube.com/user/dargaud75