Robin Hood 1 Merriadek

Robin hood kent men allemaal van allerlei films, zoals de tekenfilm van disney en de bekende gelijknamige film met Kevin Costner. Daarin word het leven van Robin hood, zijnde een vrijbuiter die enkel de rijken berooft en al zijn buit herverdeeld aan degene die het nodig hebben. Wel daar gaat dit verhaal dus niet over. Hoewel de titel laat denken dat dit weeral een verhaal is over deze held gaat het werkelijke verhaal over Merriadek, een jongetje dat uitgekozen is om voor de raad van feeën te verschijnen als hij volwassen is.

Het verhaal speelt zich af in de highlands waar de schotten het Prins John niet gemakkelijk maken. Hier vinden we Merriadek terug, deze beschikt al vanaf zijn geboorte over een medaillon dat hem zou beschermen tegen alle kwade invloeden. Tijdens een van hun omzwervingen wordt het medaillon opgegeten door de troll Nognoz, die het daarna op een lopen zet.
Ondertussen maken we ook kennis met Robin hood, welke niet de onbevreesde held uit alle andere verhalen blijkt te zijn, echter meer laf en liever lui dan moe is. Als laatste wordt er nog derde persoon ten tonele gevoerd met de naam Caceres, welke denkt nog maar enkele maanden te leven te hebben. Hij is matroos aan boord van een Spaans galjoen, en besluit de laatste dagen van zijn leven te spenderen aan het kapen van het schip en vervolgens Engeland te veroveren.

Wanneer Merriadek eindelijk het medalion terug krijgt, blijkt dat de trol eigenlijk zijn gids was die hem naar de raad der elfen zou moeten brengen. Hun verdere tocht leidt hen te midden van de strijdende partijen van Prins John en de schotten. Het verhaal eindigt wanneer Merriadek tussen alle vechtende partijen er in slaagt een jonge slavin te redden.

Robin hood is een luchtig geschreven verhaal. Het leest gemakkelijk en na het lezen van het eerste verhaal ben je benieuwt wat de volgende twee in petto hebben. Alhoewel het verhaal niet kan tippen aan bijvoorbeeld Sabels en Galjoenen, zullen personen die deze strips goed inden ook dit verhaal met veel plezier lezen.