De complete Baard en Kale 3 Getekend: Stomp

Deze derde integrale bevat de albums 7 “Spurten”, 9 “Stomp in het Louvre” en 8 “Villa Long-Cri”. Drie opeenvolgende albums maar chronologisch zijn ze anders verschenen in Robbedoes dan in albumvorm. Tussen “Spurten” en “Stomp in het Louvre” zit er eigenlijk een gat van 6 jaar. In die periode maakte Will namelijk een uitstapje naar Kuifje waarna Baard en Kale door Marcel Denis werd overgenomen voor de volgende twee verhalen. Die twee verhalen (“Baard en Kale in Hollywood” en “Schiet niet op het zeepaardje” zijn echter niet in de reguliere reeks verschenen.
Het uitgebreide dossier gaat deze keer volledig over Maurice Rosy, de scenarist van deze verhalen en vooral de bedenker van Stomp. Daarnaast wordt ook nog eens de ontstaansgeschiedenis van de drie verhalen toegelicht. Zo is “Villa Long-Cri” ontstaan omdat Will, als liefhebber van Zuid-Frankrijk, graag eens een verhaal wilde tekenen dat zich daar afspeelde.

Zoals je uit de titel van deze integrale al kan afleiden speelt Stomp in elk van de drie verhalen de rol van schurk. Omdat Baard en Kale meer avonturiers zijn zoals in “Spurten” krijgen ze in de twee andere verhalen het gezelschap van inspecteur Lucifer om hen zo meer bij officiële onderzoeken te betrekken.

“Spurten” speelt zich af in Zuid-Amerika. Meer bepaald tijdens een racewedstrijd, de Suramericana. Een van de moorddadigste races ter wereld die zich een weg baant door de woestijn, het oerwoud en het hooggebergte. Baard en Kale treden op als beschermers van de Narval, een revolutionaire auto, die door Morel, een professionele racepiloot, zal worden bestuurd. De grote concurrent tijdens de race is de geheimzinnige baron von Müdeschlüssel. Maar nog voor de race van start gaat is hun team al slachtoffer van een aanslag en bedreigingen!
“Stomp in het Louvre” speelt zich af in en rond Parijs. Alles begint met een gewoon auto-ongeluk. Baard en Kale snellen ter hulp, want de dader pleegt vluchtmisdrijf. Maar nog voor ze de hulpdiensten kunnen verwittigen staat er al een ziekenwagen klaar om de gewonde chauffeur af te voeren. Als Baard en Kale de aktetas van de man naar het ziekenhuis willen brengen blijkt alles in scène te zijn gezet en is de man ontvoerd, het enige spoor is de aktetas van de man.

“Villa Long-Cri” speelt zich af in een klein gehucht in het Zuiden van Frankrijk. Baard en Kale zijn er op uitnodiging van een vriend van hun uitgever. Ze mogen een paar dagen in zijn villa doorbrengen, maar eenmaal ter plaatse blijkt de man niet thuis te zijn. Via een briefje worden ze wel van zijn afwezigheid verwittigd, maar er gebeuren vreemde zaken in het huis. Zo is er een kamer waar er robots staan, waaronder een die op Stomp lijkt. Er worden vreemde grappen met ons duo uitgehaald als de poppen lijken te bewegen. Plots ligt er een brandende sigaret in een asbak en ’s morgens zit er geen benzine meer in de tank van hun auto. Voor Baard is de maat vol, hij wil zo snel mogelijk weer vertrekken.

Eigenlijk staan de verhalen in een goede volgorde om te lezen. “Spurten” is eigenlijk een lang race-verhaal met een wat geforceerde plot om Stomp mee te laten doen. “ Stomp in het Louvre” is al een intelligenter en spannender verhaal, en het beste verhaal staat achteraan. Hier getuigd Rosy van zijn meesterschap en Will is ook volledig in zijn element en kan zich eens laten gaan in de decors.

Leuk om deze reeks, die moeilijk te vinden is zo weer een nieuw publiek kan vinden!