Samoerai 9 Ogomo

Dit negende deel is een keerpunt in de saga van de twee broers Takeo en Akio. Op het einde van het vorige deel vielen ze in handen van Ogono, die samen met de zusters van de schaduw jacht maakte op de broers. Takeo weet, net zoals ons lezers echter nog altijd niet hoe de vork nu eindelijk aan de steel zit. Tijdens hun gevangenschap verklaart Akio zijn haat tegenover Ogono, en hoe het komt dat hun ouders in ongenade zijn gevallen bij de keizer. Akio denkt dat zijn ouders het slachtoffer zijn geworden van een complot maar kent de ware schuldigen niet. Hij hoopte die via Ogono te ontmaskeren.

Di Giorgio schotelt ons eigenlijk een Shakespeariaans drama voor dat zich afspeelt in het middeleeuwse Japan. Een keizer die met niemand genade kent, overal politieke complotten en liefdesverhalen, een heerlijke combinatie! Dit alles dan nog gedetailleerd in beeld gebracht door Genêt, die extra lof verdient hoe hij de actiescènes prachtig in beeld kan brengen, je ogen schieten over die pagina’s zodat het lijkt alsof de personages echt uithalen!

Om maar eens een open deur in te stampen: samoerai is een prachtige reeks die op korte termijn zijn voet naast (en zelfs voorbij) Kogaratsu heeft geplaatst als het om samoerai strips gaat. Samoerai is wat Europeser getekend en de bladspiegels zijn wat dynamischer maar het is vooral in de actiescènes dat Genêt het verschil maakt met Michetz. Het voordeel van Kogaratsu is dan weer dat de verhalen korter zijn en vooral veel poëtischer.