Joseph Rouletabille 6 De bruid van de zon

Het is 1910 en journalist Rouletabille gaat op bezoek bij Christine die in Lima, Peru woont. Christine, die we nog kennen uit ‚Het spook van de opera’, heeft definitief met het verleden gebroken, ze heeft haar verloving en haar carrière als zangeres afgebroken en is bij haar oom Francisco gaan wonen. Wanneer Huascar, een werknemer van Francisco, met de mededeling komt dat andere werknemers iemand hebben vermoord ziet Christine zich genoodzaakt om de werknemers te ontslaan. Huascar neemt het op voor de werknemers en neemt ontslag. Het is binnenkort Interaymi, het grote zonnefeest. De Indianen vieren dit groots en Huascar speelt daar een rol in. Het gerucht gaat dat er een keer in de tien jaar een mensenoffer, in de vorm van de mooiste jonge maagd van de stad, gebracht. Zij zal levend worden ingemetseld in de zonnetempel. Francisco doet dit af als oude wijven praatjes, maar als Christine verdwijnt nemen Rouletabille en Francisco dit gerucht serieuzer.

Scenarist André Duchâteau zorgt voor de uitstekende verstripping van het boek van Gaston Leroux. Aangezien het grootste gedeelte van het verhaal draait om Christine terug te vinden is het een niet al te ingewikkeld verhaal. Als je maar 48 pagina’s ter beschikking hebt is dit natuurlijk altijd gunstig.

Bernard Swysen, die voor alle Rouletabille de tekeningen heeft gemaakt, heeft deze strip leuk getekend. Het waren de eerste strips die hij tekende. Swysen’s stijl hangt tegen het cartooneske aan. Later gaat hij met ‚Pieter Pil’ echte karikaturen van zijn personages maken. Eigenlijk vind ik dat hij dat leuker doet dan de stijl die hij met Rouletabille heeft. Zijn laatste werk is te zien in het in 2015 verschenen ‚La BD est Charlie’, wat uit werd gebracht ter nagedachtenis van de terroristische aanslag op het satirische weekblad ‚Charlie Hebdo’.

Ik vind ‚De bruid van de zon’ een prima album.

Rouletabille op Ratatouille TV