Trollen van Troy 20 De erfenis van Waha

Een van de meest succesvolle spin-offs van de reeks Lanfeust van Troy, is alweer aan z’n 20ste album toe en overtreft daarmee het origineel in aantal uitgegeven albums. En dat komt niet zomaar uit de lucht gevallen. Waar de hoofdreeks een doorlopend verhaal van 8 albums is, vormt elk album van de Trollen een apart te lezen album. Dit maakt de reeks alleszins erg toegankelijk (hoewel enige voorkennis uit de eerste albums mooi meegenomen is). De wrede wezens uit de jungle van Troy staan centraal, maar het is bovenal Waha, de geadopteerde dochter van de trol Tetram, die de show steelt en nogal vaak met de meeste aandacht gaat lopen. De titel van dit album verklapt al dat dit ook nu weer het geval is.
Waha krijgt te horen dat ze van haar natuurlijke moeder een etablissement van plezier erft in de stad Eckmül. De gedroomde kans voor Proffie, de halftrol, om zijn geliefde eindelijk het huis te schenken dat hij al 19 albums lang tevergeefs tracht te bouwen. Het plan: gewoon even het boeltje oppakken en meezeulen naar het trollendorp en eindelijk zal het liefdesduo zich kunnen settelen...
Was het echter maar zo simpel! In het conservatorium heerst een tweestrijd tussen Rysta Fukkatoe en Färkho om het bestuur van het conservatorium. Dat is de plaats waar de geleerden van Troy zich ophouden en nieuwe pupillen trainen in het meester worden van de magie. Een politiek steekspel dat in ware U S of the A-stijl zal gestreden worden. M.a.w.: de deelnemers hebben geen scrupules en zouden alles doen om de tegenstander ten gronde te richten. Achtbare Fukkatoe heeft het dan ook niet onder de markt.
Naar goede gewoonte schotelt Arleston, in combinatie met tekenaar Mourier, ons weer een erg humoristisch album voor dat behoorlijk op de lachspieren werkt. Ze bedienen zich daarbij van allerlei soorten humor: woordspelingen, allerlei grafische elementen zoals verwijzingen naar figuren uit de gekende politieke wereld en karikaturale figuren komen veelvuldig voor. Voor mij vormt deze reeks dan ook nog steeds een erg welgekomen ontspanningsmoment waarvoor ik met veel plezier een half uurtje uitrek.
Zoals eerder aangegeven is het werk van Mourier erg belangrijk om van dit album een voltreffer te maken. Zijn subtiele en ...euh… vooral minder subtiele weergaves en toevoegingen maken dat je heel wat tijd kan doorbrengen met het kijken naar de tekeningen. Het geheel oogt afgewerkt en je voelt dat de artiest van dienst geniet van het vormgeven van deze wereld (en niet te vergeten: de weelderige boezems van de inwoonsters van Eckmül). ;-)

Besluit: deze reeks in het geheel spreekt mij nog steeds erg aan en dit album vormt daar geen uitzondering op.