De jonge jaren van Blueberry 21 Het konvooi van de ballingen

Het westerngenre heeft van oudsher een belangrijke plaats ingenomen in het Europese striplandschap. Na de 2e wereldoorlog zagen humoristische reeksen als Lucky Luke het licht, terwijl meer realistische strips zoals Jerry Spring een ander beeld gaven.

In de jaren 60 kregen we dan met Blueberry een nieuw type held: niet meer afgeborsteld en onkreukbaar, maar eerder een ongeschoren vuile opportunist.

Met de start van de integrale reeks van Blueberry hervond ik het enthousiasme dat ik vroeger had voor deze held. Het zette me er ook toe aan de hele nevenreeks over de jonge jaren van Mike Blueberry eens te herlezen.

In deze spin off zijn we aan album 21 beland. Op het einde van het vorige album, dat eigenlijk weinig meer om het lijf had dan een vrij droge opsomming van gebeurtenissen bij Gettysburg, werden Blueberry en Sergeant Peters gevangen genomen door de Rebs. Ze worden op een treinkonvooi gestoken dat echter overvallen wordt door treinrovers. Blueberry en Peters kunnen ontsnappen en komen terecht in een paradijselijk oord van rust. Hier leeft een religieuze gemeenschap. Helaas zijn ook de treinrovers hierheen op weg, achterna gezeten door de zuidelijken.

Wat volgt is een klassiek verhaal zoals we kennen door het duo Corteggiani en Blanc-Dumont. Dit is dan ook al het 12e album waarvoor ze in deze reeks samenwerken. Zowel wat de verhaallijn betreft als de tekeningen zijn er dan ook geen verrassingen te verwachten. Op het einde van het verhaal is er weer een nieuwe situatie gecreëerd die de start van het volgende album zal zijn.

Het is een album dat past in het rijtje, niet meer maar ook niet minder.