Ontaard verklaard 1 Ontaard verklaard

Dit is geen gemakkelijke strip om te lezen. En dan bedoel ik niet eens dat het thema zwaar is (wat het wel is, natuurlijk) maar ook dat de manier waarop het uitgebeeld en verteld wordt, niet de meest vlotte is. Dit is echter niet een nadeel, als je dat misschien mag denken, maar het laat aanvoelen hoe oncomfortabel Una in haar vel zat. Het ritme en de dynamiek is moeilijk als het met haar moeilijk gaat en wordt vlotter wanneer het beter gaat met haar en ik vind dit juist één van de sterke punten van dit boek, maar toegegeven de eerste twintig pagina's zijn wel een kwestie van volhouden. Echter daarna, voel je het allemaal in elkaar klikken en onderga je mee met haar, haar verhaal.

Om dan nu maar eens eindelijk te zeggen over wat dit nu eigenlijk gaat: Una wordt verkracht, door niemand geloofd en toch door iedereen een slet genoemd en dit allemaal wanneer in haar stad ook nog eens een seriemoordenaar bezig is met vrouwen te vermoorden. Dit is een verhaal onder hoogspanning waarbij je weet wat er gaat gebeuren, je niks kan tegenhouden en je blijft hopen dat alles goed komt ondanks alles. En ondertussen worden er een aantal zeer scherpe punten aangehaald en opgemerkt. Ik heb door dit boek een aantal van de wat ik nu herken als vooroordelen over seksueel geweld aan de kant moeten schuiven. Het is eigenlijk verbijsterend om vast te stellen dat ik, als vrouw, nog zo verkeerd kan zijn over iets dat toch vooral bij vrouwen slachtoffers maakt. Dit boek breekt door het stilzwijgen en de taboesfeer dat er hier duidelijk toch nog over heerst.

De tekeningen zijn niet gedetailleerd of realistisch opgebouwd, maar het is juist die onvolmaaktheid, die de lezer meesleept in Una's gevoel van dat moment. Het is even wennen maar daarna betaalt het zich dubbel en dik terug!

In het kort: een boek om stil van te worden. Sterk!