Kapitein Kreiss 5 De ader van Gaya

Gaya, de kleinste planeet van het Eviacstelsel, staat van de drie planeten het dichts bij de zon. Op deze planeet is het bloedheet en de atmosfeer zit vol chemische zuren, die naar verluidt, we kunnen het nauwelijks geloven, niet schadelijk zijn voor mens of dier. Alleen magneetmotoren blijken niet bestand tegen de zure atmosfeer. Om deze reden wordt op Gaya gebruik gemaakt van Gortoph’s. Biomechanische libellen, die zijn samengesteld uit levend materiaal en mechanische onderdelen. Of de hitte en de zure atmosfeer nog niet genoeg stof opleveren om de gemoederen te verhitten, wordt de planeet ook nog eens in tweeën opgesplitst, in een vrije en een bezette zone. Dit omwille van een burgeroorlog uitgelokt door de crimineel Oswald. Waarbij de rivier de natuurlijke grens is tussen beide helften van de planeet. Als dan ook nog eens de gebouwen van de vrije zone op raadselachtige wijze beginnen af te brokkelen en hierdoor met instorten bedreigd worden, trommelt men het team van kapitein Kreiss op. Ons team ontdekt al snel dat soldaten uit de vrije zone vreemde pakketten droppen in de rivier. Een vijfkoppige duikploeg wordt samengesteld, waaronder kapitein Kreiss, om deze raadselachtige pakketten op te sporen. Wat helemaal geen pakjes blijken te zijn maar baby-Ragnors. Een soort vis wiens voedsel uitsluitend bestaat stenen en rotsen, waardoor ze uitgroeien tot enorme zeemonsters, en die de stad een lekker toetje vinden. Het duikersteam ontsnapt ternauwernood aan het gedrocht. Bij hun opduiken uit het water blijkt dat hun boot tot zinken werd gebracht en Gizz en Brandon, twee leden van het team meegevoerd werden door de soldaten van Oswald. Luitenant Brandon kon op het nippertje de dans ontspringen en brengt verslag uit aan Kreiss van het gebeurde. Kapitein Kreiss die nooit teamleden achterlaat, besluit een actie te ondernemen in de bezette zone. Iets wat niet zonder slag of stoot zal gebeuren, en waarbij het lot van de planeet en de bewoners er na hun tussenkomst heel wat anders zal uitzien.

Het scenario, net als de tekeningen berusten bij de Nederlander John Heijink. Die met de strip: “Kapitein Kreiss”, resoluut de sciencefiction toer opgaat. Zijn tekeningen van gebouwen, onbekende diersoorten, ruimteschepen en alle figuren die ook maar opduiken in het verhaal zijn schitterend uitgewerkt. Ze zijn af tot in de perfectie, maar om een reden, waar we niet zo direct de vinger op kunnen leggen komen ze zelden of nooit echt tot leven. Net zoals het scenario, iets of wat onder hetzelfde euvel te lijden heeft. Het verhaal zit goed in elkaar, maar wat hadden wat meer “Star Wars” of “The Avengers” ingrediënten in het verhaal verwacht. Niet dat er geen spannende scenes opduiken in het verhaal, maar deze komen niet altijd echt uit de verf. Als doekje voor het bloeden nog even dit, ondanks de wat negatieve commentaar, heb ik toch de vijf verschenen albums aangekocht. Het bloed kruipt nu eenmaal waar het niet gaan kan. WG.