Storm - De kronieken van Roodhaar 2 De vijfde toren

Storm, de creatie van Don Lawrence en Martin Lodewijk, is vermoedelijk de meest succesvolle science fictionreeks uit de Lage Landen. Als we Commandant Grek als basis nemen viert de reeks dit jaar zijn 50e verjaardag.

Het succes van een hoofdreeks zet vaak aan om een spin off te lanceren om een extra graantje mee te pikken. Vanaf 1996 verschenen de Kronieken van de tussentijd, 3 albums getekend door Dick Matena, initieel nog onder het pseudoniem John Kelly. Lodewijk laat Storm en Roodhaar leuke uitstapjes maken om letterlijk in het bloed van de Kennedys en Marylin te zitten, te vechten tegen een Stalinachtige figuur of zich te meten met een Mobutu-kloon. Helaas werd de reeks niet verder gezet.

In 2011 zag een nieuwe spin off het licht: De kronieken van de buitenring. Minck Oosterveer tekende op scenario van Willem Ritstier 1 album, De banneling van Thoem.

Als derde spin off kregen we De kronieken van Roodhaar. U weet wel, de vaste metgezel van Storm van in de prilste avonturen, niet onverdiend door lezers van stripspeciaalzaak.be verkozen tot meest aantrekkelijke heldin.
Waar we in het 1e album van deze reeks een beeld kregen over wie Roodhaar is en waar ze vandaan komt, krijgen we in De vijfde toren een klassiek avonturenverhaal.

Roodhaar en Kiley hebben een jonge prins als beschermeling en willen hem veilig bij zijn vader brengen. Deze is echter van de troon gestoten en om hem te bevrijden trekken ze onder leiding van Sol naar De vijfde toren. Daar blijkt de waarheid echter anders te zijn en na de nodige gevechten en avonturen, gekruid met fantasy-achtige wezens, trekken de protagonisten verder op weg naar het volgende album.

De tekeningen van Romano Molenaar zijn zoals we van hem gewend zijn. Sol deed me wel heer erg denken aan J.Rom. Roodhaar wordt op haar best weergegeven, met een openvallend vestje dat al haar rondingen in detail te pas en misschien zelfs te onpas letterlijk bloot geeft. We zijn anno 2016 ver verwijderd van de censuur om zelfs maar welvingen te suggereren, bedekt onder een zedig bloesje, als "ongepast" te weren. Maar om nu meteen elke gelegenheid aan te grijpen om Roodhaars lichaam te moeten etaleren is dan weer een ander uiterste, en dat hoeft ook weer niet. Hoe fraai het resultaat ook moge zijn.

Het scenario van Rob van Bavel heeft ook niet veel om het lijf. Een dertien in een dozijn avonturenverhaal. We komen niets te weten over de achtergrond of geschiedenis van onze knappe heldin.

Op deze manier biedt de derde spin off reeks van Storm weinig meerwaarde.