Corto Maltese 6 De Kelten

In dit album staan vier op zichzelf staande verhalen die allemaal te maken hebben met de Kelten. Voor onze jaartelling was het gebied waar de Kelten woonden groot, het besloeg niet alleen Ierland en Groot Brittannië, maar ook een groot deel van het vaste land in Europa. Tegenwoordig zijn er nog maar enkele gebieden die echt Keltisch zijn, dit zijn Ierland, Schotland, Wales en Bretagne. Van deze gebieden wordt de Keltische taal alleen nog gesproken in bepaalde kleine gebieden in Ierland, een deel van Wales en een stukje Bretagne. Deze gebieden hebben hun eigen folklore, mythes en legenden. Deze spelen een rol in de verhalen die in dit album te lezen zijn.

De eerste druk van dit album stamt uit 1986, bevat de verhalen 12 t/m 17 en is zwart/wit. De herdruk, die ik gelezen heb en bij deze bespreek, is uit 2003, bevat de verhalen 14 t/m 17 en is ingekleurd (daarom is het in technische zin geen tweede druk, maar ook een eerste druk). Hoewel bij Hugo Pratt strips mijn voorkeur meestal uit gaat naar zijn zwart/witte werk vind ik de inkleuring van dit album helemaal niet storend. Het is vrij licht wat het ik heel toepasselijk vind, omdat Corto een positieve kijk op het leven heeft. Het is ook netjes gedaan.

Wat mij opvalt is dat in dit album Corto in dienst staat van het verhaal. Was hij in ‘In het teken van de steenbok’ en ‘De ballade van de zilte zee’ nog de sleutel figuur, in dit album is hij er om het verhaal verder te helpen. Dit wil niet zeggen dat hij alleen een bijrol heeft. In ‘Concert in o-mineur voor harp en nitroglycerine’ speelt hij wel degelijk een hoofdrol, maar het verhaal is er al en zijn doel is om Sinn Fein te helpen in de onafhankelijkheidsstrijd van Ierland. Maar die hoofdrol blijkt pas als het verhaal al halverwege is.

De andere verhalen spelen zich ook tijdens de Eerste Wereldoorlog af. En zoals jullie misschien wel weten, als jullie meer van mijn recensies hebben gelezen, is dit mijn favoriete periode in de geschiedenis. Het verheugd mij ook dat Pratt de geschiedenis goed heeft onderzocht alvorens het verhaal te vertellen. Zo wordt in ‘Cotes de units en roses of Picardy’ de dood van de legendarische Duitse flying ace Baron Manfred von Richthofen getoond. Er zijn inderdaad aanwijzingen dat hij door één kogel in het hart werd getroffen, waarschijnlijk afkomstig van een mitrailleur op de grond. Maar Pratt weet hier een interessante draai aan te geven. In dit verhaal is Corto duidelijk maar een toeschouwer.

">

Wat het tekenwerk betreft dat ziet er netter uit dan dat ik van Pratt gewend ben. Het mist het wat krasserige van zijn eerdere werk. Nu vermoed ik dat dit album later nog bewerkt is omdat het ingekleurd moest worden, maar zeker weten doe ik het niet. Ik ken de 1986 versie van deze strip niet. Wie het weet mag het zeggen.

Corto Maltese op Ratatouille TV