Ythaq 13 Verre horizon

Eigenlijk was dit nog een onbekende reeks voor mij, maar een dertiende deel leek me ideaal om er eens aan te beginnen. Dit deel maakt deel uit van de tweede cyclus, waarbij het lijkt alsof de eerste cyclus maar een soort van voorspel geweest is voor dit verhaal.

We krijgen hier te maken met veel actie, heel hoge politieke spelletjes, kanonnenvlees die het toch allemaal proberen te overleven en de 'gewone' menselijke interacties, zijnde vriendschap, liefde maar ook verraad en bedrog. Dit is dan ook een breed en diep verhaal, waarbij er tijd wordt genomen om alle pionnen mooi op hun plaats te krijgen en tezelfdertijd grondig uit te diepen zodat je niet anders kan dan mee te leven met de hoofdpersonages. Dit kruipt in je en dat bedoel ik dan op een goede manier.. je wordt er in betrokken en je kan niet anders dan mee lopen, springen, .. met Graniet en Narvarth en ja, zelfs Callisto, ondanks alles.

En dit alles wordt dan nog eens verpakt in nieuwe werelden, met nieuwe rassen, bijhorende culturen en fauna en flora. Dit is dan ook altijd een beetje mee ontdekkingsreiziger zijn en dat is best leuk want zo zijn er wel wat verrassingen te vinden, ook in dit dertiende deel, met name de Purpren.

De tekeningen zouden op eerste zicht misschien als schattig en warm kunnen gezien worden, door de licht idyllische vormgeving van mens en omgeving, maar dat neemt niet weg dat dit af en toe een harde wereld is dat af en toe snoeihard uithaalt. En toch is het die aangename sfeer, die in elke pagina zit, die het hele verhaal toch luchtig houdt en waardoor ik in plaats van horror, nu spreek van een spannend, boeiend en leuk verhaal. Sterk gedaan!

In het kort: cyclus twee tikt al mijn wensen mooi af.